Trzy, cztery języki?
Pani profesor,
Mam pytanie dotyczące wielojęzyczności. Mój mąż jest Słoweńcem, mieszkamy w Belgii. Córeczka ma niecałe 2 lata i rozumie polski i słoweński, którymi porozumiewamy się w domu (każdy mówi w swoim języku).¨Ponadto opiekunka jest francuskojęzyczna; wybraliśmy ją ponieważ chcemy, żeby dziecko od początku poznalo ten język.
Teraz zastanawiam się nad wyborem przedszkola, do którego mała prawdopodobnie pójdzie w wieku 3 lat. Okazuje się, że te uznane za najlepsze są dwujęzyczne - angielsko-francuskie! Stąd moje pytanie: czy dokładanie 4 języka w tak młodym wieku ma sens, czy raczej utrudni małej rozwoj? Czy lepiej wybrać państwowe przedszkole z tylko jednym językiem (francuskim)?
Będę bardzo wdzięczna za opinię Pani profesor!
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko, nie  mam żadnych wątpliwości, że czwarty język utrudni rozwój poznawczy Córeczki. Dotychczasowa strategia stosowana przez Was jest słuszna i skuteczna. Każdy z języków jest związany z ważną osobą w życiu dziecka. Na język angielski przyjdzie czas, gdy dziecko opanuje dwa języki etniczne.  Rozwój dziecka w wieku dwóch i trzech lat zależy przede wszystkim od stymulacji domowej, dlatego nie warto inwestować w przedszkola prywatne, ale starać się o rozwój języków polskiego i słoweńskiego. Przedszkole pozwoli rozwijać język francuski i to wystarczy. W przeciwnym wypadku, dziecko nie opanuje żadnego języka w pełni, co negatywnie wpłynie na cały rozwój poznawczy.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska