Problem z mówieniem u 3-latka
Witam. Jestem w dość specyficznej sytuacji, bo jestem w związku, w którym to partner ma dziecko z poprzedniego związku. Jest nim 3-letni chłopczyk, który wolno się rozwija. Zaczął późno chodzić (niecałe 2 latka), nie chce się przekonać do siadania na nocnik i bardzo mało mówi. Niestety nie jestem z nim na co dzień, więc nie wiem jakie dokładnie postępy robi, ale moim zdaniem mówi troszkę za mało. Jego biologiczna matka podczas ciąży paliła papierosy, czy to może być przyczyną spowolnienia jego rozwoju? I jak zachęcić takiego malucha do mówienia. Jakie zabawy i gry stosować? Czy powinnam się martwić i posłać go do logopedy czy na niego także przyjdzie pora i zacznie mówić? Bardzo go kocham i chcę dla niego jak najlepiej, ale nie wiem co radzić swojemu partnerowi, bo sama nie moge zrobić zbyt wiele, ponieważ jak narazie nie mam do niego praw i nie możemy razem mieszkać...
Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato, z pewnością należy stymulować rozwój mowy dziecka, które niewiele mówi w wieku trzech lat. Z listu nie wynika, czy partner mieszka z dzieckiem, czy tylko ma prawo do spędzania z nim określonego czasu. Jednakże pomoc Pani wydaje się nieodzowna, bowiem mężczyźni (choć nie wszyscy!) gorzej radzą sobie z ćwiczeniami językowymi. Warto skorzystać z pomocy logopedy, pracującego Metodą Krakowską (www.szkolakrakowska.pl). Dużą pomocą w stymulacji rozwoju mowy jest program „Kocham czytać” – www.we.pl. Jeśli chłopiec nie mówi jeszcze zdań koniecznie trzeba rozpocząć od programu słuchowego „Słucham i uczę się mówić” – www.arson.pl.
Jeśli matka dziecka paliła papierosy podczas ciąży, to oczywiście ma to wpływ na rozwój dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska