Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Jąkanie c.d.

Droga Pani Profesor,
bawimy się z córką wg zaleceń, ale coś mnie zaniepokoiło, bo od miesiąca córka zaczęła się jąkać w inny sposób np.: ac ac ac a cego ( a czego?) aj aj a ja, niet niet nie to, nie tu, nie teraz, albo: nieb nie bo, it it i tu, i tam, i tobie, bok bok bo kiedy, adzie adzie a gdzie; a a a, i i i.
Teraz sylabami bardzo niewiele się jąka, natomiast takie dziwne łączenie mnie niepokoiło, czy jest to faktycznie niepokojący objaw? Jak starać się to eliminować?
Od ok. 2 tyg. córka nie chce zakładać słuchawek w dzień tylko przed spaniem jej puszczam sylaby i rzeczowniki tak na około 6-7 min. (Pani zaleciła, by słuchać 2 lub 3 razy dziennie po 5-6 min) teraz bardzo się upiera, więc na razie jej odpuściłam to dzienne słuchanie, proszę podpowiedzieć czy można np. włączyć jej dla odmiany słuchanie trudnych wyrazów (jeśli tak to jak długo?). Córka "r" wymawia bardzo ładnie, ale np. mówi szowa zamiast sowa albo szobie zamiast sobie, cekaj zamiast czekaj, " sz" wymawia ok w wyrazach "ż" tez ok, ale np. "dż" już nie (dzownica zamiast dżownica).
Zauważyłam też, że córka teraz zegarek lub muszle podnosi od razu do prawego ucha, a w marcu jeszcze przykładała do lewego albo różnie... ( może przez to, że czytając córce zawsze siadałam po jej prawej stronie, śpiewałam tez prawie zawsze do prawego ucha), ale widzę, że jej oko lewe zagląda w lunetkę, albo do dziurki i tak było od początku, rączką prawą zawsze jadła, myła zęby i rysowała, przewlekała. Nóżka wcześniej bywała lewa przy kopaniu piłki, a teraz jest prawa zawsze i prawa ręka przy rzutach piłką.
Jeśli chodzi o oczka córka miała badany wzrok rok temu i ma astygmatyzm oko prawe i lewe taki sam zapis (+1,0 {+1,5}/+0,5). Nie wiem jakie znaczenie ma stronność tego oka w przypadku tej wady.
Proszę o porady jak postępować z tym programem słuchowym czy tez odpuścić go teraz? (córka słucha go ponad 2 miesiące; czy słuchając powinna też oglądać te dołączone książeczki? czy ten program lepiej stymuluje niż nasze powolne mówienie do córki?) Jest znaczna poprawa, jeśli chodzi o to jąkanie, bo córka częściej mówi zupełnie płynnie, ale jak ma zacięcia to takie jedno sylabowe: da daj, na nawet, u ubiorę i takie jak opisałam wyżej- głównie jak chce coś szybko powiedzieć, albo jak się emocjonuje. Widzę naprawdę, że dużą rolę odgrywa basen i stosowanie równolegle pozostałych zaleceń :)

Bardzo proszę o odpowiedź
Serdecznie pozdrawiam
Partycja
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

 

Droga Pani Patrycjo,
proszę zastosować "Trudne głoski", by trochę było
ciekawiej i koniecznie pokazywać obrazki w książeczkach, bo po to one
są. Proszę jeszcze nie rezygnować z ćwiczeń, bo najgorsza dla dzieci z
niepłynnością jest jesień i wczesna wiosna.
Bardzo się cieszę, że Córeczka słucha prawym uchem, to bardzo ułatwi
przebieg terapii. Na wybór oka nie mamy wpływu, lewooczność i astygmatyzm, oznacza, że w przyszłości mogą być kłopoty z nauką czytania i
ortografią. Dlatego warto rozpocząć naukę czytania sylabami (pomoce
są w Wydawnictwie Wir - www.wir-wydawnictwo.com.
 
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zobacz inne porady w tematyce: jąkanie, niepłynność mowy, lewooczność, prawouszność

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć