Seplenienie u dwulatka
Witam. Mam dwuletnią córeczkę. Zauważyłam, że od jakiegoś czasu bardzo sepleni. Jak wymawia spółgłoskę "s" to mocno wysuwa język do przodu między górne i dolne zęby. Dodam, że parę dni temu odstawiłam smoczek, ale dostawała go tylko do spania. Nie wiem, czy to nie jest przyczyną seplenienia. Trochę się tym martwię. Chciałam się dowiedzieć, kiedy powinnam zareagować i czy już teraz mogłabym zacząć jakieś ćwiczenie logopedyczne. Czy jest możliwe, że to jej minie? Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani,
z pewnością ssanie smoczka, nawet tylko w nocy, może mieć wpływ na zgryz i wymowę dziecka. Ważne, by teraz dziecko miało odpowiednie warunki rozwoju sprawności języka i warg. Najważniejszym ćwiczeniem dla dwulatków jest ...jedzenie. Chodzi o gryzienie skórek od chleba, marchewki, jabłka. Można także bawić się z dzieckiem w chowanie języka za ząbkami i syczenie jak wąż.
Seplenienie zębowe czasem samoistnie zanika, ale ja nie radzę robić eksperymentów i nie czekać. Proszę także zwrócić uwagę na własną wymowę. Powinna być wyraźna i nieco wolniejsza.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska