Zamiana literek u 4-latka
Witam Panią!
Jestem mamą 4-latka (skończone w lipcu). Synek ma wciąż problem z prawidłową wymową literki "k" i "g" (zmienia je na "t" i "d"). Zamienia je tylko wtedy, gdy występują po nich samogłoski (zamiast "kot" mówi "tot"), a gdy są spółgłoski to wypowiada prawidłowo np. krowa (mówi klowa). To samo jest z literką "s", którą czasem zamienia na "f" np. „falolot” zamiast „samolot”. Problemy są tez z prawidłową wymową "sz", "cz" i "r". Ogólnie ma bardzo rozbudowane słownictwo, wyobraźnię i buzia mu się nie zamyka, bo wciąż ma coś do powiedzenia. Skupienie itp. bez zastrzeżeń. Logopeda jest zachwycona jego wiedza i spostrzegawczością jednak mi się wciąż wydaje, że nie mówi zbyt wyraźnie przez to, że tyle literek wymawia jeszcze nieprawidłowo.
Jedynie gdzie jeszcze jest problem to ślinienie się odkąd pamiętam... Miał usuwany migdał trzeci w tym roku i podcinane boczne i jest jakby lepiej, ale wciąż jednak zostało mu przyzwyczajenie siedzenia z otwarta buzią i nie połykania śliny jak mówi szybko... Jakie ćwiczenia robić?
Byliśmy na wizycie u logopedy w PPP (b. doświadczonego) i mówi żeby czekać, że syn zacznie prawidłowo mówić. Ale czy na pewno nic nie jestem w stanie sama mu pomóc?
Czy program "Słucham i uczę się mówić" z literką "k", "g" i "Trudne głoski" będzie odpowiedni dla mojego dziecka? Jak często z nim ćwiczyć?
Czy czytanie książeczek serii "Kocham czytać" może pomóc, bo nie bardzo wiem jak ma to wyglądać skoro on nie powie "koko" tylko "toto". Pozwalać mu na to? Poprawiać? Nie utrwala mu się to, że źle to mówi?
Byłabym wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam!
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno, ma Pani rację, że nie należy czekać, bo Synek za rok
idzie do zerówki i z pewnością będzie z powodu swojej nieprawidłowej
wymowy przeżywać wiele nieprzyjemnych zdarzeń, głównie ze strony
rówieśników. Nie rozumiem zasadności uprawiania zawodu logopedy, jeśli
ktoś nie chcę ćwiczyć z czterolatkiem, który ma dramatyczny kłopot z
artykulacją!!!
Koniecznie trzeba rozpocząć intensywny trening. Program słuchowy jest
bardzo ważny, codziennie 20 minut (może być 2x10.
Warto by ktoś pokazał dziecku, że umie powtórzyć "K" (to jest metoda
znana wszystkim logopedom). Nie oznacza to, że Synek będzie umiał
powtórzyć tak wywołaną głoskę, ale usłyszy, że ją mówi.
Kiedy korzystamy z książeczek "Kocham czytać", a dziecko nie wypowiada
jeszcze jakichś głosek stosujemy gesty artykulacyjne, które
"zastępują" daną głoskę ("Metody wywoływania głosek" -
Czytanie pół godzinny dziennie. Podczas czytania należy przypominać o
zamykaniu buzi po odczytaniu zestawu sylab.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska