Synek nie mówi i w dziwny sposób układa zabawki
Mam problem z 2,5-letnim synkiem, dziecko nie mówi i nie chce powtarzać wyrazów. Bardzo często chodzi na palcach, jego zabawa polega na ustawianiu przedmiotów w rzędach często od najmniejszej do największej lub na odwrót. Synek potrafi rysować i bardzo to lubi, zastanawia mnie fakt, że 2,5-latek rysuje kwadraty, prostokąty i koła, często też są to kwiatki i buźki. Dziecko nie reaguje, gdy się je woła po imieniu - czasami mam wrażenie, że nie słyszy, choć słuch miał badany i jest w normie. Kiedy czegoś chce to łapie mnie za rękę i łapie przedmiot moją ręką, nie podąża wzrokiem za palcem, kiedy mu coś pokazuje. Lubi oglądać gazety i bajki, bardzo często przy tym gaworzy. Nie chce podawać ręki na powitanie czy też pomachać na pożegnanie, bardzo nie lubi, kiedy się go przytula, gdy nie ma na to ochoty, ale zdarza się, że sam się przytula. Martwi mnie fakt, że dziecko bardzo rzadko reaguje na proste komendy typu: daj, chodź, podaj, połóż. Ostatnio zauważyłam, że dziecko zakrywa uszy rączkami i nie chce się kąpać, pomimo że bardzo kiedyś to lubił. Czy moje obawy są uzasadnione i czy to są objawy autyzmu?
Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato, opisane przez Panią zachowania Synka są ze spektrum
autyzmu, ale chłopiec jest mały i jego powrót na prawidłową ścieżkę
rozwoju zależy od natychmiastowego, intensywnego treningu (2 godziny
dziennie przy stoliku, dwa razy w tygodniu terapeuta.
Terapeutów pracujących Metodą Krakowską znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl
PROSZĘ NATYCHMIAST WYELIMINOWAĆ TELEWIZJĘ, wszystkie zabawki
dźwiękowe (wyjąć baterie) oraz rozpocząć trening słuchowy
"Słucham i uczę się mówić” – „Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia
dźwiękonaśladowcze" i 4 części "Sylaby i rzeczowniki".
Początki są trudne, proszę się zniechęcać, bo terapia przynosi
efekty i wiele dzieci tak prowadzonych chodzi już do przedszkola i
zerówki. Brak terapii powoduje pogłębianie się objawów i prowadzi do
nieodwracalnych zmian w mózgu.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska