Problemy z jedzeniem u 1,5 rocznego wcześniaka
Witam bardzo serdecznie. Mam coraz większy problem z jedzeniem u córki. Problem zaczął się, gdy miała kilka miesięcy i nie chciała pić mleka. Od tego czasu w ogóle nie weźmie butelki do ust. Mleko pije w nocy jak głęboko śpi. W ogóle nie bierze jedzenia do buzi, nie gryzie. Jak podsunie jej się cokolwiek do buzi to ma odruch wymiotny. Je i to z wielkim problemem zmiksowane zupy. Niewielkie grudki połyka. Jedzenie trwa bardzo długo, bo trzyma pokarm w buzi. Ostatnio broni się przed każdym posiłkiem. A przy tym ząbkuje i nie wiem czy to tylko wychodzące zęby czy to jakieś poważne schorzenie.
Dodam tylko, że córka jest wcześniakiem (30 tydz.), cytomegalia wrodzona. Neurolog nie widział do tej pory żadnych nieprawidłowości.
Ostatnio też często się denerwuje jak tylko coś nie pójdzie po jej myśli. Bierze kogokolwiek za ręce i prowadzi do celu. A jak jej się nie pozwala to krzyczy.
Bardzo dziękuję za poradę.
Zaniepokojona Mama

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo,
problemy rozwojowe i opisane zachowania Córeczki są bardzo niepokojące, ale
ponieważ jest jeszcze mała intensywny trening w domu pozwoli jej
wrócić na prawidłową ścieżkę rozwoju. Problemy z gryzieniem i
połykaniem wpływają negatywnie na rozwój mowy, a brak języka powoduje
nieadekwatne zachowania emocjonalne.
Proszę poszukać terapeuty na stronie www.szkolakrakowska.pl
Córeczka powinna ćwiczyć w domu około 1,5 godziny (można podzielić na
3 sesje) i raz w tygodniu z terapeutą.
Proszę pamiętać o całkowitym zakazie oglądania telewizji i
korzystania z zabawek dźwiękowych (trzeba po porostu wyjąć wszystkie
baterie).
Najważniejszy jest trening słuchowy "Słucham i uczę się mówić" -
"Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". -
www.we.pl.
Mamy dzieci z tego typu trudnościami po przezwyciężeniu
kilkutygodniowej niechęci do słuchania w słuchawkach piszą mi, że
dzieci zaczęły powtarzać pierwsze słowa, lepiej jedzą i zniknęła
agresja. Początki są trudne, ale proszę się nie zniechęcać. Terapia
działa tylko wtedy, gdy jest stosowana regularnie, codziennie. Od jej
rozpoczęcia zależy przyszły rozwój Córeczki.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska