4-latek opóźnienie rozwoju mowy
Mój synek, obecnie 4 lata i 1 miesiąc, mówi bardzo kiepsko, zdiagnozowano u niego dyslalię całkowitą. Chodzi rok do logopedy, psycholog powiedział, że nie widzi takiej potrzeby. Synek bierze bardzo chętnie udział we wszystkich zajęciach przedszkolnych, ciekawe, że jeśli chodzi o język angielki pani stwierdziła, że przyswoił 90% słownictwa. Synek miał pół roku temu zabieg otolaryngologiczny, dren w jednym uchu, plastyka trąbek słuchowych. Pani logopeda stwierdziła, że uchodzi mu powietrze noskiem jeszcze. Oczywiście ćwiczymy. W przedszkolu nie stwierdzono żadnych odchyleń od normy, z wyjątkiem mowy. Ale bardzo się martwię, bo przecież za rok zerówka. Proszę o radę, dziękuję.
Zmartwiona Mama

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Zmartwiona Mamo, muszę powiedzieć, że wszyscy zajmujący się
Synkiem wykazali całkowity brak rozsądku ucząc dziecko języka
angielskiego PRZED opanowaniem języka etnicznego. To może skutkować
bardzo poważnymi trudnościami edukacyjnymi w przyszłości. Trzeba
rozpocząć bardzo intensywny trening, mam nadzieję, że chłopiec ma już
dawno ukształtowaną dominację ręki.
W tej sytuacji polecam terapeutów Metody Krakowskiej
www.szkolakrakowska.pl
oraz:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - www.arson.pl
2. Program stymulujący rozwój mowy "Kocham czytać" - www.we.pl
3. Ćwiczenia lewopółkulowe - "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl
4. Stymulację lewej i prawej półkuli A. Bala - www.arson.pl
Proszę wyłączyć dziecko z zajęć języka angielskiego, wyeliminować
całkowicie telewizję i intensywnie pracować przez ten rok, bo
najbliższe 12 miesięcy wyznaczą CAŁE przyszłe życie dziecka i to nie
tylko w dziedzinie edukacji.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska