Dzieci dwujęzyczne
Czy to prawda, że dzieci dwujęzyczne później zaczynają mówić? Nasz synek ma 22miesiące i nic jeszcze nie mówi, nawet mama, tata. Mówimy do niego po polsku i po francusku. Widać, że rozumie bardzo dobrze oba języki, ale mówi tylko po swojemu. Co robić?
Pytanie przysłała pani Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Pani Małgorzato,
właśnie wróciłam z Lyonu, gdzie miałam wykłady w Konsulacie i w Szkole Polskiej na temat dwujęzyczności. Badałam także wiele dzieci. To prawda, że dziecko dwujęzyczne uczy się obu języków z opóźnieniem. Nie mam wielu danych o Pani dziecku, zakładam, że ojciec jest Francuzem. Powinniście Państwo być bardzo konsekwentni. Pani musi mówić do dziecka TYLKO po polsku, mąż po francusku. Oczywiście między sobą rozmawiacie Państwo po francusku. Jednak mąż powinien nauczyć się podstawowych słów po polsku (proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, itp.), by ośmielić dziecko do mówienia po polsku i pokazać, że AKCEPTUJE język matki.
Jeśli będzie Pani miała jeszcze jakieś pytania, proszę pisać na mój prywatny adres mailowy.
Pozdrawiam serdecznie
Jagoda Cieszyńska