Język angielski u 15 misięcznego dziecka
Proszę o Pani opinię na temat nauki języka angielskiego u 15 miesięcznego dziecka ze zdiagnozowanym opóźnieniem psychoruchowym. Dziecko wychowuje się w Polsce w polskiej rodzinie. W zakresie opanowania języka ojczystego posługuje się jedynie jednym słowem znaczącym "mama".
Pytanie przysłała pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
muszę niestety Panią rozczarować, ale nauka języka angielskiego w wieku 15 miesięcy, w rodzinie polskiej, to bardzo nierozsądny pomysł. Dziecko zdolne jest do rozdzielenia dwóch systemów językowych dopiero w wieku trzech lat. Oczywiście poza sytuacją klasycznej dwujęzyczności. Ponieważ dziecko, o które Pani pyta ma problemy rozwojowe, to z mocą stwierdzam, że nauczanie języka angielskiego jest w tym wypadku szkodliwe!!!
Dla prześledzenia rozwoju dzieci polecam: J. Cieszyńska, M. Korendo "Karty Diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia" (www.we.pl)
Pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska