Brak mowy
Witam!
Mój syn ma 2,5 lat, mówi tylko mama, tata, baba, baja, ja. Rozwija sie poza tym dobrze. Mam już książeczki "kocham czytać", "Wczesną interwencję...". Syn ma starszego brata, który poprawnie mówi, idzie od września jako 6-latek do 1-szej klasy. Również był stymulowany Pani metodą. Efekty są widoczne. Niestety zdecydowanie trudniej mam z młodszym synem. Przez cały dzień ok. godzinę jest włączony telewizor dla starszego syna, stąd trudno, aby młodszy nie oglądał (kiedy spał w dzień to wówczas był włączony). Również mój mąż jest przeciwny temu, aby syn nie oglądał. Ciągle powtarza, że to są fanaberie współczesnych naukowców stresujących zatroskane mamy, on sam zaczął mówić dopiero ok. 4 roku życia, teraz doskonale sobie radzi, pisze artykuły w dwóch językach, ukończył uczelnie Cambridge. Ja jednak próbuję robić cokolwiek. Niestety przy starszym bracie nie chce czytać książeczek. Mam wrażenie, że nic mi nie wychodzi. Proszę o radę jak postępować, co jeszcze kupić. Mieszkam w Warszawie. Może jakieś namiary na praktykujące w tej dziedzinie Pani absolwentki. Bardzo chcę pomóc Damianowi.
Zaniepokojona mama Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
proszę poradzić mężowi, by przeczytał: G. Small,
G. Vorgan, "iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę
współczesnej umysłowości", Poznań, 2011 oraz B. D. Perry, Childhood Experience and the Expression of Genetic Potential: What
Childhood Neglect Tells Us About Nature and Nurture [w]: Brain
and Mind 3, 2002.
Proszę skorzystać ze strony www.metodakrakowska.pl, tam są profile
wszystkich warszawskich terapeutek metody krakowskiej, pomogą Pani
ułożyć program dla Damianka i dadzą Pani wsparcie, bo widzę, że mąż
odsuwa problem, udaje, że nie widzi, a potem to i tak będzie Pani
wina.
Fakt, że mąż miał poważnie opóźniony rozwój systemu językowego wskazuje
na pewne dziedziczne problemy, które w każdym kolejnym pokoleniu
przybierają na sile. Nie czekałabym nawet dnia. Brak empatii u męża
wobec Pani niepokoju jest także charakterystyczny.
Warto stymulować lewą półkulę:
1. "Słucham i uczę się mówić"- www.arson.pl
2. Układanki lewopółkulowe - www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska