3-letni synek ma swój własny język
Mój synek Dominik skończył 3 lata. Mówi dużo, ale po swojemu - wymyśla swoje własne nazwy i określenia. Stosuje je konsekwentnie i nawet buduje z nich całe zdania. Niektóre jego wyrazy mają nawet kilka znaczeń. Oto przykłady:
dach - dom
aba - pies
koko - koło, odwrócić się, okrągły
mini mini - mały, młodsza (malutka) siostra
pa pa - grzechotki, do widzenia
brum brum - samochód
bam bam - jajko, młotek, budować
bum bum - most
bam - zamknąć, zamknięcie, rzucać
pfu - komin, paliwo, gorące
brr - zimne
oo - woda
mniam mniam - jedzenie
dub - chodzić
dubudub - schody
kap kap - kalosze, kałuża
hopa - plecak
hop - miejsce
myj myj - kąpać się, malować, rysować
Są wyrazy, które potrafi prawidłowo wypowiedzieć np. pojedzie, ciocia, dziadzia, patrz, trzy.
A w niektórych przekręca literki np. baba Ela to baba Eja, wuj to buj, koniec to kojec.
O sobie mówi przeważnie w trzeciej osobie: "Minik chce mniam mniam", "Minik pojedzie baba Eja dach".
Czy powinnam się martwić mową syna? Jak najlepiej pomóc mu w prawidłowym mówieniu?
Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato, ja niestety mam obowiązek mówienia prawdy. Tak,
powinna się Pani martwić poważnym opóźnieniem rozwoju mowy Synka. Ten
uroczy język jest na poziomie dziecka 16-miesięcznego. Przy takim
poziomie języka mówienie o sobie w trzeciej osobie jest normatywne i
nie jest niepokojące.
Co do zastępowania głosek to zamiana "r" i "l" na "j" jest jeszcze w
granicach normy, ale niepokoi mnie brak czasowników, bez których
dziecko nie moze budować zdań gramatycznie poprawnych. Bez gramatyki
nie ma jak rozwijać się myślenie abstrakcyjne.
Trzeba szybko działać.
Jak zawsze w sytuacji opóźnienia rozwoju mowy radzę:
- program "Słucham i uczę się mówć" - SŁUCHANIE TYLKO W SŁUCHAWKACH -
www.arson.pl
- program do motywacji powtarzania "Kocham czytać" - www.we.pl
- likwidacja TV, komputera, zabawek dźwiękowych.
Dla Pani dziecka każdy dzień się liczy. Wszystkie ćwiczenia dokładnie opisane znajdzie Pani w: "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska