Synek 2,5 lat, mało mówi
Witam serdecznie!
Chciałabym się poradzić Pani doktor w kwestii mojego synka. Czarek za tydzień kończy 2,5 lat, ale wciąż bardzo mało mówi. Byliśmy na konsultacji u logopedy, gdzie polecono nam, aby Czarek poszedł do przedszkola na 3 godziny dziennie. Tak więc Czarek chodzi już trzeci miesiąc, ale z mową nadal ciężko. Powtarza tylko "mama", "kaka" (tata), "moja mama", "baba", "lala", "ja", "moje", "maja", "ola", "tak" i "nie". Naśladuje zwierzątka, jak coś chce to pokazuje paluszkiem i mówi "yyyyy". Jest bardzo sprawny ruchowo, rozumie co się mówi, wykonuje polecenia, tańczy, bardzo lubi bawić się z dziećmi. Je i rysuje prawą dłonią. Z reguły nie chce powtarzać po nas wyrazów. Proszę o radę w jaki sposób przyśpieszyć rozwój mowy u dziecka, jak mu pomóc, gdyż strasznie się irytuje, gdy czegoś nie zrozumie. Czy potrzebna jest pomoc logopedyczna, dodam, że jesteśmy z okolic Wrocławia, i czy ewentualnie mogłaby nam Pani kogoś polecić? Czekam z niecierpiliwością na odpowiedź.
Pozdrawiam serdecznie.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
po raz kolejny wyrażam smutek, że wciąż jeszcze na
świecie tylu niekompetentnych logopedów! Nie wolno posyłać do
przedszkola dziecka, które nie mówi, bo to dla niego potworny stres, gdy
nikt go nie rozumie. Proszę zaniechać tego zgubnego procederu. To
logopeda ma uczyć dziecko mówić, a nie przerzucać swoje obowiązki na
grupę przedszkolaków.
Jak zawsze w sytuacji opóźnienia rozwoju mowy radzę:
- program "Słucham i uczę się mówć" - SŁUCHANIE TYLKO W SŁUCHAWKACH -
www.arson.pl
- program do motywacji powtarzania "Kocham czytać" - www.we.pl
- likwidacja TV, komputera, zabawek dźwiękowych.
Dla Pani dziecka każdy dzień się liczy. Wszystkie ćwiczenia
dokładnie opisane znajdzie Pani w: "Wczesna interwencja
terapeutyczna" - www.we.pl.
We Wrocławiu pracuje moja była studentka - Joanna Łozowicka, www.terapia-logopedyczna.pl.
Dostanie Pani program ćwiczeń do domu, zobaczy Pani, jak to robić.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska