3,5-latek
Dzień dobry!
Pani Profesor bardzo bym prosiła o radę. Mój 3,5-letni synek ma słownik składający się może z 80 wyrazów, nie chce łączyć słów (bardzo rzadko powie np. "Siusiu Gabi" albo "Mama śpi"), o budowaniu zdań nawet nie marzę. Ostatnio zaczął powtarzać za mną wyrazy, ale robi to tylko wtedy kiedy on chcę (i nie są to wszystkie słowa). Bardzo martwię się taką sprawą, że jak zadaję mu pytania typu: Gabryś czy chcesz jeść? - to nie odpowie "tak" albo "nie:, bardzo chciałabym żeby odpowiadał "tak" lub "nie" jak go o coś pytam. Bardzo lubi cyfry i alfabet, ostatnio pokazuje palcem na dany przedmiot i mówi "kolo" (chodzi o kolor) i chce żebym mu mówiła jaki to kolor, oglądamy ksiażeczkę z myszką miki i pytam go "kto to?" - on odpowiada "Miki", pytam: "a kto jest z Mikim?" odpowiada Gufi. Czyli wie o co go pytam. Zapisaliśmy się do logopedy, ale martwię się czy będzie chciał współpracować z obcą osobą. Od września idzie do przedszkola i bardzo przejmuję się tym, że nie będzie potrafił komunikować się z rówieśnikami i że będzie przez nich odrzucony.
Dziękuję za odpowiedź.
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
słusznie się Pani martwi, bo los niemówiącego dziecka jest w przedszkolu smutny, a czasem traumatyczny. Czasu wiele nie zostało, mam nadzieję, że da to Pani motywację do ćwiczeń. Jeśli dziecko jest gotowe do pójścia do przedszkola i bycia w grupie, to tym bardziej do spotkania z logopedą. Przecież nauczyciel przedszkola to też osoba obca. Proszę się nie niepokoić, dobry
logopeda powinien umieć nawiązać z dzieckiem kontakt.
Logopedów Metody Krakowskiej znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Jak zawsze w sytuacji opóźnienia rozwoju mowy radzę:
- program "Słucham i uczę się mówć" - SŁUCHANIE TYLKO W SŁUCHAWKACH -
www.arson.pl
- program do motywacji powtarzania "Kocham czytać" - www.we.pl
- likwidacja TV, komputera, zabawek dźwiękowych.
Dla Pani dziecka każdy dzień się liczy. Wszystkie ćwiczenia
dokładnie opisane znajdzie Pani w: "Wczesna interwencja
terapeutyczna" - www.we.pl.
Specyficzne zainteresowanie cyframi, alfabetem i kolorami jest
niepokojące.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska