3,5 latek nie chce mówić i nie woła siku
Moja 3,5 córcia nie chce mówić i od 2 tygodni nie woła, że chce siku tylko robi w majtki. Ma małego brata 9 miesięcznego, o którego jest zazdrosna. Jesteśmy w Hiszpanii, chodzi tu do przedszkola, ale nie zna języka. Czy to może być tym spowodowane i jak mam z nią postępować?
Pytanie przysłała pani Sabina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Pani Sabino,
z pewnością zarówno pojawienie się brata, jak i brak możliwości komunikowania się w przedszkolu wpłynęły na zmianę zachowań córeczki. Jeśli dziecko nie musi chodzić do przedszkola, to raczej powinno zostać z Panią i bratem w domu. Teraz córka czuje się "wyrzucona", bo brat zostaje z Panią, a ona nie. Nie można uczyć dziecka obcego języka sposobem "rzucania na głęboką wodę". Trzeba rozpocząć od krótkiego kontaktu z dziećmi hiszpańskojęzycznymi, ewentualnie postarać się o konwersacje w języku hiszpańskim. Ważne jest, by znaleźć czas na zabawy z córką i rozmowy z nią.
Pozdrawiam serdecznie
Jagoda Cieszyńska