Jak zachęcić 3-latka z implantem ślimakowym do ćwiczeń logopedycznych
Witam serdecznie,
jestem mamą 3,5-letniego chłopca, który obecnie ma wszczepione implanty ślimakowe na oba uszy. Tomek jest dzieckiem upartym i niestety nie jest łatwo prowadzić z nim ćwiczenia logopedyczne. Nie wiem, jak mam go zachęcić do ćwiczeń, próbuję już wszystkiego. Podpatruję, jak logopedzi z nim ćwiczą, przejmuję ich pomysły, ale niestety czasami Tomek się fajnie poddaje i widać, iż sprawiają mu te ćwiczenia radość, że coś mu wychodzi, ale przeważnie jest tak, iż uprze się, że nie chce ćwiczyć i za żadne skarby nie mogę go do tego zmusić. Ćwiczenia, które z nim prowadzę, są to np. na małą motorykę układanie puzzli, dopasowywnie kształków, wkładanie klocków do pojemnika po rozpoznaniu kolorów, nawlekanie korali, ćwiczenie na zrozumienie: pokaż gdzie jest np. piesek, gdzie dziewczynka śpi, rozpoznawanie samogłosek itp. Choć pierwsze implanty ma już 1,5 roku, to niestety niewiele mówi, pojedyncze słowa, ciężko mi okreslić jak dużo rozumie, gdyż jest bardzo uparty i podczas zajęć nie wiem, czy nie chce wykonać akurat tego polecenia, czy może go nie rozumie.
Proszę o poradę, jak mam ćwiczyć z moim dzieckiem (może jakieś przykłady?).
Ola

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowna Pani Olu,
jestem nieco zaniepokojona brakiem rozwoju mowy Synka, mimo iż tak wcześnie był zaimplantowany. Logopeda powinien pokazać Pani jak zachęcić dziecko do ćwiczeń. Podstawową zasadą Metody Krakowskiej jest rozpoczęcie nauki czytania.
Wszystkie pomysły na ćwiczenia znajdzie Pani w książce "Wczesna
interwencja logopedyczna" (www.we.pl) oraz w książce "Od słowa
przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego
przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym"
Wydawnictwo Naukowe AP.
Może Pani także skorzystać ze świetnych pomocy z wydawnictwa Arson
(www.arson.pl), tam jest dużo pomocy do ćwiczenia gramatyki.
W wydawnictwie Wir są świetne "Moje pierwsze słowa".
(www.wir-wydawnictwo.com
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska