Bez muzyki i bajek?
Witam,
Syn ma 4,5 latka. Prowadzony jest metodą krakowską. Jednak chyba nie do końca, skoro ogląda bajki i słucha piosenek, zgadza się?
Czy mam mu zabraniać bajek i muzyki? Nadmieniam, że baaardzo podchwytuje piosenki, nuci kołysanki - usiłuje powtarzać słowa z kołysanki. Bardzo chłonie rzeczy z bajek edukacyjnych - kolory, kształty, literki. Uwielbia też słuchowiska. Czy mam mu tego zabronić pomimo, że wychwytuje z nich wyrazy? Czy mam mu też zabronić grania na pianinku pomimo, że bardzo ładnie kombinuje dźwięki? Nie rozumiem trochę tego, proszę o wytłumaczenie...
Dziecko w trakcie diagnozy autystycznej. Miał juz dwie diagnozy, że nie spełnia cech autystycznych, ale dalej jest pod obserwacją.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko, zakaz słuchania muzyki i bajek oraz zabaw
dźwiękowymi zabawkami wynika z tego, że za przetwarzanie dźwięków
niejęzykowych odpowiada prawa półkula mózgu, a tylko w lewej półkuli
język przetwarzany jest linearnie, co pozwala uczyć się znaczeń.
Jeśli Pani chce, by dziecko powtarzało słowa z piosenek, proszę je
śpiewać. W nagraniach warstwa muzyczna przeważą nad słowem i dziecko
opanowuje wyrazy jak melodię, nie rozumiejąc znaczeń.
Czy Pani się zastanawiała dlaczego dziecko słucha chętnie bajki z
płytki, a nie chce słuchać gdy Pani czyta? to jest właśnie największy
problem.
Metoda krakowska przynosi efekty, ale tylko wówczas, gdy stosuje się
ją w calości, a nie tylko to, co wydaje sie atrakcyjne.
Wszystko dokładnie opisałam w książce "Wczesna diagnoza i i terapia
zaburzeń autystycznych".
Synek jest już duży, i czas działa na niekorzyść rozwoju myślenia
abstrakcyjnego, językowego.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska