Dwulatek nadmiernie się ślini
Mam pytanie odnośnie mojej 2-letniej córeczki, otóż ona cały czas ślini się. Ciągle muszę wymieniać śliniaki. Szczególnie jest to uciążliwe na zewnątrz, gdyż kurtka jest wiecznie mokra. Jaka może być przyczyna? Może to ząbkowanie, a może coś innego? Proszę o odpowiedź jaka może być przyczyna ślinotoku u 2 latka i jak jemu zapobiec.
Dziękuję i pozdrawiam
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
jeśli nadal dziecku rosną zęby, to ślinienie się,
choć obfite (ale w tym wieku nie jest patologiczne) jest korzystne.
Wiem, że jest to uciążliwe i wygląda nieestetycznie, ale z punktu
widzenia biologii jest ważne i dobre.
Oczywiście może być jeszcze jedna przyczyna - wiotkość żuchwy,
powodująca niedomykanie ust. Wóczas dziecko ma zawsze nieco półotwarte
usta. Jeśli tak jest u Córeczki trzeba poćwiczyć ruchomość warg oraz stawu skroniowo-żuchwowego. Z tak małym dzieckiem robimy to w zabawie udając odgłosy dziwnych zwierzątek (chodzi o wyraźną artykulację samogłosek zakończoną szybkim zamknięciem ust.
Bawimy sie w mruczenie (mocnie zaciśnięcie warg). Ważne są też posiłki:
gryzienie i żucie twardych kawałków owoców, chleba i warzyw.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska