3,5-letnie dziecko wyrywa sobie włosy
Witam! Mam 3,5 letniego synka. Od początku narodzin byl bardzo spokojnym dzieckiem. Zachowywał się normalnie, lecz nie gaworzył. Wydawał dźwięki yyy, gdy tylko coś chciał. Tak pozostało do dziś. Jedyne słowo, którego się nauczył samodzielnie to "mama". Tylko mnie darzy dużym zaufaniem, często płacze - nawet na filmach dla dzieci, nie lubi przebywac sam. Tego roku postanowiłam, żeby dziecko się usamodzielniło beze mnie pojechalo na wakacje z babcią i młodszym bratem, lecz po dwóch dniach uslyszalam tel., że moje 3,5-letnie dziecko wyrywa sobie włosy garściami? proszę o pomoc. Mieszkam za granicą i jestem w szoku. Co robię źle, że mój syn jest taki dobity emocjonalnie?
Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
jeśli tylko Pani rozumie niewerbalne przekazy dziecka, to proszę się nie dziwić, że gdy został sam i babcia nie odczytuje jego potrzeb, chłopiec jest w rozpaczy.
To, co Pani zrobiła źle, to zbyt długi czas oczekiwania na pojawienie
się mowy. Czy Pani się zastanowiła jak wygląda życie Pani dziecka bez
mowy, jego rozwój myślenia, emocji i rozwój społeczny?
Trzeba natychmiast rozpocząć stymulację mowy.
Jeśli dziecko jest na wakacjach z babcią w Polsce, może uda się uzyskać diagnozę u terapeuty metody krakowskiej. Proszę sprawdzić na
stronie www.szkolakrakowska.pl.
Na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl znajdzie Pani moje artykuły
o dwujęzyczności.
Bez stymulacji dziecko nie będzie mogło mówić.
Gdy tylko synek wróci, proszę rozpocząć ćwiczenia z programem słuchowym "Słucham i uczę się mowy" www.arson.pl, 30 minut dziennie podzielone na 3 sesje, tylko w słuchawkach.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska