Jąkanie u 3,5 latka
Witam!
Mam taki problem, że od kilku dni mój synek zaczął się jąkać. Nigdy nie miał problemu z mówieniem, ma duży zasób słów, mówi "r". Nagle zaczął się jąkać typu "dla, dla dla dlaczego" albo "nie nie nie nie pamiętam". Proszę mi poradzić co zrobić? Bo zaczęłam sie martwić.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
przede wszystkim proszę sprawdzić , czy dziecko ma już ukształtowaną
dominację stronną. W tym wieku powinna ona się zakończyć. Warto
wiedzieć, czy dziecko jest lewouszne, czy prawouszne. Osoby lewouszne
mają często problem z niepłynnością.
Zasady ogólne:
1. 12 godzinny sen
2. ruch na świeżym powietrzu, co najmniej 2 godziny dziennie, bez
względu na pogodę
3. jeśli są warunki to także basen i zajęcia muzyczne
4. całkowite wyeliminowanie telewizji
5. wyeliminowanie białego cukru (można słodzić cukrem brązowym)
6. Całkowite wyeliminowanie przekąsek typu; batony, czipsy i inne
wysoko przetwarzane i konserwowane produkty.
Ćwiczenia:
1. Program "Słucham i uczę się mówić" - "Trudne głoski" - www.arson.pl
(TYLKO SŁUCHANIE W SŁUCHAWKACH PRZYNOSI EFEKTY)
2. Ćwiczenia manualne: A. Bala "Stymulacja lewej i prawej półkuli
mózgu" - www.arson.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska