Problem z mową u czterolatka...
Dzien dobry!
Jestem mamą czteroletniego Antka. Syn był urodzony i do tej pory wychowywany w Wielkiej Brytanii. Na początku maja przyjechaliśmy do Polski, gdyż stwierdziłam, że Antoś mało mówi i bardzo nieskładnie jak na jego wiek. W Krakowie udaliśmy się do logopedy, który stwierdził laterylizację skrzyżowaną czyli w przypadku Antosia lewouszność, lewooczność i dominację prawej ręki i prawej nogi, ale lewa ręka i lewa noga wciąż biorą udział w pewnych czynnościach. Chodzimy do logopedy od maja 3 razy w tygodniu. Antoś robi postępy. Co mnie martwi to fakt, że Antoś od września według systemu angielskiego idzie do zerówki. Zastanawiam się, jak on z tym wszystkim sobie poradzi. Mam na myśli nowy język. Polski logopeda twierdzi, że Antoś nie powinnien iść do szkoły, a angielscy nauczyciele twierdzą, że im wcześniej wtopi się w system tym lepiej. Proszę o poradę.
Z góry dziękuję.
Zagubiona Mama Antosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo Antosia,
logopeda ma rację, najpierw język etniczny, a potem drugi. Tylko te dzieci są w pełni dwujęzyczne. Angielscy logopedzi nie biorą pod uwagę rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dzieci emigrantów. Dla nich liczy się tylko dziecko, które rozumie i mówi po angielsku. Ale dziecko, które ma problemy rozwojowe nie może uczyć się
języka obcego, gdy jeszcze nie zna swojego języka etnicznego.
Przedwczesne rozpoczęcie edukacji w języku angielskim zaważy na całym
późniejszym życiu dziecka. Z powodu opóźnionego rozwoju mowy, Antoś
powinien pójść do szkoły dopiero za rok. Piszę to na podstawie
wiwloletnich badań w środwisku dzieci dwu i trójjęzycznych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska