Terapia wg Knilla a Metoda Krakowska
Pani Profesor, mój 2,5 roczny synek z zaburzeniami autystycznymi prowadzony jest metodą krakowską, równolegle z zajęciami z integracji sensorycznej. Oliwier ciągle "mówi" do siebie używając słów bez znaczenia, boi się odkurzacza, miksera, ma dużą tolerancję na ból, ciągle szczypie i lubi być ściskany. Terapeutka SI zaleciła nam terapię wg Knilla, jednak nasza logopedka ma pewne wątpliwości w związku z dźwiękami fortepianu występującymi w tej metodzie, które są zakazane według szkoły krakowskiej. Czy zakaz słuchania muzyki "bez słów" obejmuje także terapię Knilla?
Ela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elu,
święta zasada jest taka, żeby nie mieszać terapii. Zakaz
słuchania muzyki jest bardzo ważny. Nawet piosenek dzieci mogą słuchać
tylko wtedy, gdy ktoś obok śpiewa, a nie z CD.
Nadwrażliowść na dźwięki eliminujemy programem słuchowym.
Opisałam ćwiczenia w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych. Metoda krakowska" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Wszystkie nazwiska terapeutek, pracujących metodą krakowską znajdzie
Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl, może znajdzie Pani kogoś
bliżej miejsca zamieszkania.
Terapia całościowa metodą krakowską obejmuje:
1. Stymulacja słuchowa - "Słucham i uczę się mówić"
2. Komunikacja ułatwiona
Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
lub Manualne Torowanie Głosek
3. Metoda komunikacyjna
4. Programowanie języka
5. Dziennik wydarzeń
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania
7. Terapia funkcji wzrokowych
8. Stymulacja funkcji motorycznych
9. Wybór dominującej ręki
10. Stymulacja lewej półkuli mózgu
11. Kształtowanie zachowań społecznych
12. Stymulacja poznania wielozmysłowego - bodźce smakowe, zapachowe i dotykowe
13. Stymulacja pamięci
Pamięć symultaniczna
Pamięć sekwencyjna
14. Ćwiczenia kategoryzacji
15. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
16. Logoterapia
Terapeuci pracujący metodą krakowską stosują wszystkie elementy, a nie
tylko wybrane. Terapia działa, ale TYLKO Z POMOCĄ RODZICÓW, którzy
codziennie ćwiczą w domu.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska