2,5 letnia dziewczynka nie mówi, ale wszystko rozumie, ma świetny słuch...
Zwracam się z prośbą do Pani Profesor o pomoc w związku z moją 2,5-letnią córeczką, która nie mówi... Nie wiem już kogo prosić o pomoc, ponieważ dziecko nie kwalifikuje się do neurologa, bo jest wręcz bardzo inteligentne i wszystko rozumie, ale nie mówi - nie wiem o co chodzi, dlaczego nie chce się nauczyć mówić, mówi jak 6 mies. niemowlę: kaka, mama, dziadzia, baba, nie, tak, itp. Naśladuje różne dźwięki: kosiarkę, szczekanie, muczenie, wszelkie odgłosy jakie usłyszy, a słuch ma idealny, więc w czym problem? Wszystko, co chciałaby powiedzieć wyraża okropnym krzykiem i piskiem. Lubi się wyręczać, jest bardzo cwana i leniwa, choć czasami sama siada przy kolorowance i spędza przy niej w skupieniu 0,5-1 godz. Uwielbia układać przedmioty według wzrostu i koloru. Potrafi w sklepie powtarzać tą czynność cały dzień, chętnie rysuje, śpiewa, tańczy, jest dowcipna, jednak prawie cały czas potrzebuje smoczka, nie może się z nim rozstać, pomimo wszelkich prób odrzucenia go. Jest bardzo towarzyska lubi dzieci, ale też potrafi się zamyślić na jakiś czas np. w piaskownicy... Jeśli znajdzie Pani ratunek dla nas w tej sytuacji to będę wdzięczna za każdą pomoc. Dodam też, że dziecko jest bardzo uparte, i żadne ćwiczenia logopedyczne nie dadzą rezultatu - nie chce się dziecku po prostu powtarzać i odwraca głowę za każdym razem, kiedy chcę ją czegoś nauczyć i dalej robi swoje... Źle się z tym czujemy, bo każdy zwraca nam uwagę, że dziecko już dawno powinno mówić całymi zdaniami i nie mamy siły wszystkim tłumaczyć, co się dzieje. Piszę w tej sprawie, ponieważ jestem zdesperowana... Proszę o pomoc...
Serdecznie pozdrawiam i życzę wszystkiego, co najlepsze!
Liliana

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Liliano,
trzeba natychmiast zacząć terapię, bo dziecko samo nie wróci na prawidłową ścieżkę rozwojową.
Przede wszystkim nie podoba mi się stereotypowa zabawa, możliwość
powtarzania dźwięków niewerbalnych, a niechęć do powtarzania słów,
zawieszenia i "walka" w różnych sytuacjach.
Koniecznie trzeba rozpocząć program słuchowy "Słucham i uczę się
mówić" - www.arson.pl. Warunek konieczny - słuchanie w słuchawkach.
Także na tym forum są sygnały od Mam, że to działa, tylko trzeba
konsekwencji.
Jeśli Pani chce, by ktoś pomógł rozpocząć to proszę nawiązać kontakt
z terapeutką ze szkoły krakowskiej.
Wszystkie nazwiska terapeutek pracujących metodą krakowską znajdzie
Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl, może znajdzie Pani kogoś
bliżej miejsca zamieszkania.
Proszę mi wierzyć, że nie ma dzieci z blokadą psychiczną jeśli idzie o
rozwój mowy. Wszystkie dzieci dramatycznie pragną mówić. Czy to jest
alalia, czy spektrum autyzmu to na razie nie ma znaczenia.
Terapia całościowa metodą krakowską obejmuje:
1. Stymulacja słuchowa - "Słucham i uczę się mówić"
2. Komunikacja ułatwiona
Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
lub Manualne Torowanie Głosek
3. Metoda komunikacyjna
4. Programowanie języka
5. Dziennik wydarzeń
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania
7. Terapia funkcji wzrokowych
8. Stymulacja funkcji motorycznych
9. Wybór dominującej ręki
10. Stymulacja lewej półkuli mózgu
11. Kształtowanie zachowań społecznych
12. Stymulacja poznania wielozmysłowego - bodźce smakowe, zapachowe i dotykowe
13. Stymulacja pamięci
Pamięć symultaniczna
Pamięć sekwencyjna
14. Ćwiczenia kategoryzacji
15. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
16. Logoterapia
Terapeuci pracujący metodą krakowską stosują wszystkie elementy, a nie
tylko wybrane. Terapia działa, ale TYLKO Z POMOCĄ RODZICÓW.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska