Mój synek mówi po swojemu
Witam!
Mój synek w sierpniu skończy 4 lata od września idzie do szkoły. Cały czas mówi po swojemu np. taksówka - kasóka, lodziarz - kosiarz, śpi -pi, mama, tata, pić. Stara się składać zdania, ale w swoim języku np. o jeju o jeju mama pi, poprosze bulak (obiad). Staramy się z mężem robić ćwiczenia na język, by mówił w miarę poprawnie. Nauka angielskiego tak samo mu wychodzi. To co łatwiejsze powtórzy zjadając 1 literkę, wspominam o angielskim, bo mieszkamy w Anglii. Byłam przed wylotem z Polski w maju z synkiem u lekarza, ale usłyszałam: "Proszę czekać. W swoim czasie sam zacznie mówić". Jego brat zaczął poprawnie mówić w wieku 2 lat, zaczynam się martwić, bo nie wiem, kiedy on będzie mówił wyraźnie. Proszę o odpowiedź, co w takiej sytuacji mamy z mężem robić.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
oczywiście trzeba dziecku pomóc, bo najwyraźniej ma
problemy z włączeniem ośrodków w lewej półkuli do przetwarzania mowy.
Mam nadzieję, że chłopiec już wybrał dominującą rękę, oko i ucho.
Proszę przeczytać na forum www.konferencje-logopedyczne.pl moją
korespondencję z mamami dzieci dwujęzycznych. Gdy tylko poprawi się
język etniczny, będzie też coraz lepiej z językiem angielskim. Proszę
pamiętać, że rodzice Polacy, mówią tylko po polsku, języka
angielskiego Synek nauczy się od rodzimych użytkowników tego języka.
Nie można mieszać języków, bo dziecku będzie trudno rozdzielić
artykulację i gramatykę obu języków.
A teraz moje rady:
- program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Trudne głoski" -
www.arson.pl
- stymulacja rozwoju mowy "Kocham czytać" - www.arson.pl
- ćwiczenia lewopółklulowe np. Układanki lewopółkulowe
www.konferencje-logopedyczne.pl
- stymulacja lewej i prawej półkuli mózgu A. Bala www.arson.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska