Co mam zrobić z moim małym Kacperkiem?
Dzień dobry. Mój synek w kwietniu skończy 3 latka i ciężko nam się z nim porozumieć. Kacper mówi dużo niezrozumiałych dla nas słów. Bardzo się denerwuje, gdy mówi nam co chce, a my zgadujemy co on chce, bo nie rozumiemy jego mowy. Mówi mama ,tata ,japcia[babcia],ciuciu ,be, niuniu,jadzia[dziadzia] jajo,pić,niamniam [gdy coś mu smakuje],ble[gdy mu nie smakuje].jeden,siusiu,izia[iza]. Lubi oglądać bajki. Lubi gdy mu się coś opowiada [wtedy jest skupiony i z zainteresowaniem słucha]. Gdy czytam dzieciom bajki zachęcam ich do opowiadania co jest na danym obrazku (np. mówię: zobacz Kacperku jaka tu jest duża góra. A on odpowiada {nio ta juzia eśt} tzn.no tak duża jest). Pytam go, co jest na obrazku, a Kacperek odpowiada zwykle po swojemu i zjada części wyrazów. Ja nie wiem jak mu pomóc, żeby zaczął mówić całymi wyrazami.
Pytanie przysłała pani Kamila

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kamilo,
Kacperek ma bardzo poważne opóźnienie rozwoju mowy. Jego język jest na poziomie dziecka 18 miesięcznego. Koniecznie trzeba rozpocząć ćwiczenia. Zachęcam do skorzystania z programu rozwoju mowy "Kocham czytać" (www.we.pl). Wiele mam skorzystało z tego programu i dzieci szybko uczyły się mówić. Można także spróbować program "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl) pod warunkiem, że chłopiec pozwoli sobie założyć słuchawki. Sądzę, że chłopiec jest oburęczny lub leworęczny. Wskazane są ćwiczenia sprawności manualnej. Dziecko powinno wybrać dominującą rękę około 30 miesiąca życia. Należy szybko rozpocząć ćwiczenia, bo u Kacperka pogłębi się frustracja związana z brakiem możliwości porozumiewania się językowego. Może mieć to wpływ na całe jego dalsze życie.
Życzę powodzenia
Jagoda Cieszyńska