Odrzucenie przez grupę przedszkolną
Witam, moja córka prawie 5-letnia uczęszcza do nowej grupy przedszkolnej, na 25 dzieci w grupie jest akceptowana tylko przez 8 osób. Inne dzieci naśmiewają się z niej, nie chcą się z nią bawić. Córka jest wiekowo rok młodsza od innych dzieci, problem zgłaszałam i dyrekcji przedszkola i nauczycielce - obie twierdzą, że takiego problemu w grupie u nich nie ma. Jestem załamana, córka płacze, zgrzyta zębami przez sen, nie wiem jak mam jej pomóc, co powiedzieć. Epitety jakie inne dzieci ją obrzucają (tylko dziewczynki) to: że mieszka na drzewie, że sika w majtki, że jest lodziarką. Bardzo proszę o szybką odpowiedź.
Grażyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Grażyno, niestety czasem tak się dzieje, że dziecko, które
jest przywódcą grupy potrafi "zmusić" pozostałych do takich zachowań.
Taka osoba wybiera sobie ofiarę i czerpie radość z jej cierpienia.
Dzieje się tak wówczas, gdy to dziecko samo ma problem (najczęściej w
domu). To może być dziecko molestowane,  bite lub w inny sposób
krzywdzone w domu. Ta spirala się nakręca i bez pomocy profesjonalisty
trudno jest to zmienić. Bywa, że takie dziecko zadrości innemu
ubrania, zabawek, rodziców, samochodu, czegokolowiek.
Oczywiście jest to dziwne, że nauczyciele niczego nie zauważyli. Może
Powinna Pani poprosić psychologa z Poradni Psychologicznej, która
opiekuje się przedszkolem, by przyszedł i poobserwował dzieci.
Może Pani także spróbować porozmawiać z którymś dzieckiem z tej
ósemki, która akceptuje Córeczkę, by zorientować się, kto jest
przywódca mobbingu.
Proszę także powtórnie poprosić nauczyciela o naprawienie sytuacji, a
jeśli tego nie uczyni zwrócić się do Rzecznika Praw Dziecka przy
Kuratorium.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska