Czytanie a pisanie?
Witam serdecznie, mam pytanie odnośnie wczesnej nauki czytania. Stosuję ją z moim dzieckiem. Rozumiem, że można ominąć literowanie głoskowanie podczas nauki czytania, ale co z pisaniem? Mój synek często pyta: mamusiu, jak się piszę literkę A itd. Jak później wprowadzać naukę pisania liter? Byłabym bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Pytanie przysłała pani Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
nie wiem ile lat ma dziecko, a to zasadniczo wpływa na moją odpowiedź. Jeśli nie ma jeszcze pięciu lat proszę pozwolić mu pisać drukowane samogłoski i jeśli dziecko się tego domaga może przepisywać wielkim drukiem wyrazy. Jeśli dziecko ma sześć lat może pisać litery w sylabach (przepisując sylabę czyli dwie litery). Żadne z naszych dzieci nie miało problemu z nauką pisania w szkole. Dziecko czteroletnie nie jest jeszcze przygotowane do pisania, jego sprawność nadgarstka musi dopiero się kształtować. Proszę się nie martwić o pisanie. Dziecko, które wcześnie czyta, będzie dobrze pisać w szkole.
Pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska