8-letnia dziewczynka z zespołem Aspergera płacz i nerwy
Witam!
Moja córka Kaja ma 8 lat od kilku lat ma zdiagnozowany zespół Aspergera, chodzi do publicznej szkoły, zdała do 2 klasy. W okresie wakacyjnym zaczęła bardzo dużo płakać, nie potrafi prowadzić spokojnej rozmowy. Jeśli nie jest to po jej myśli zaczyna płakać. Podobnie jest, gdy prosimy by zakończyła zabawę i wróciła do domu lub gdy nie dogaduje się z innym dzieckiem i krzyczy "on mnie pobił" i inne nieprawdziwe rzeczy (kuzyn młodszy od niej odepchnął ją i pierwszy wziął to co ona też chciała). Chcemy ją uspokoić to potrafi wtedy lamentować i krzyczeć, że nie chce do domu, bo w domu jest strasznie, bo mama lub tata są źli itd. (w zależności kto ją woła i przerywa jej zabawę lub interweniuje po konflikcie z innym dzieckiem ). Jak można zapanować nad tym płaczem i ukierunkować na to by rozmawiała a nie płakała?
Z poważaniem
Wiesiek

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Moim zdaniem należy się zastanowić, czy wydarzył się może jakiś epizod, incydent, który mógłby stać się dla Kai inspiracją do takich zachowań - piszę o tym, gdyż z Pana listu wynika, że jest to nowe zachowanie.
Jeżeli udałoby się odnaleźć takie wydarzenie, być może przepracowanie tego z Kają byłoby początkiem ustabilizowania jej wybuchowych reakcji.
Oprócz tego, dobrym sposobem jest stosowanie zasady: dobre zachowanie nagradzam (uśmiechem, pochwałą), niedobre - ignoruję. Konsekwentne stosowanie takiego postępowania przynosi skuteczne i trwałe efekty. Nadmierne tłumaczenie, wchodzenie w dyskusję z córką raczej nie pomoże, to daje potrzebny jej efekt - skupia na niej uwagę ważnych osób, to że jest to osiągane płaczem albo kłamstwami nie przeszkadza dziecku, to nie jest świadome. Ważny jest osiągany efekt - uwaga ze strony wszystkich i bycie w centrum uwagi. To jest dzieciom bardzo potrzebne. Należy przekierunkować tylko sytuację - by uwaga i adoracja były dawane za super zachowania, każde nawet najdrobniejsze proszę zauważać i chwalić, że ładnie zjadła, że ślicznie umyła zęby, że przyszła po zabawie i nie płakała itp. Te złe natomiast proszę traktować tak jakby na Państwu nie robiły wrażenia, nie wytrącały z równowagi, proszę ich nadmiernie nie komentować, a efekty powinny przyjść. Niezbędna jest konsekwencja i jednolity front dorosłych wobec dziecka.
Serdecznie życzę powodzenia i pozdrawiam.
Agnieszka Sokołowska