Obsesyjne zainteresowania mojego dziecka. Co robić?
Witam. Jestem tatą 6 latka z Zespołem Aspergera (czekamy na opinie). Mój syn ma obsesyjne zainteresowania. W wieku 3 lat interesował się kwiatami (długie spacery i zbieranie kwiatów). W wieku 4 lat interesował się samochodami (rysował tylko autka i opowiadał tylko o autkach, bawił się tylko autkami), potem przyszedł czas na drzewa (znał i rozpoznawał wszystkie drzewa i mówił tylko o drzewach, liściach i ptakach). Od roku przyszedł czas na owady, mówi tylko o owadach, rysuje tylko owady, bawi się tylko owadami (naturalnie sztucznymi). Uwielbia filmy o owadach, książki. Od roku nasze życie toczy się wokół owadów. Jak go zachęcić do bardziej wszechstronnych zainteresowań? Z góry dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam.
Pytanie przesłał Pan SŁAWEK

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Obsesyjne zainteresowania, o których Pan pisze są bardzo często spotykane przy Zespole Aspergera. Nie wolno ich dziecku odbierać, ale ma Pan całkowitą rację, że nie można również pozwolić, by stały się jedynym lub dominującym obszarem aktywności i zainteresowań dziecka.
Państwa syn jest w wieku, kiedy spontaniczna uwaga dzieci jest jeszcze dość rozproszona i samodzielnie skupiają się głównie w obszarze hobby. Obsesje tematyczne dzieci z ZA potrafią być tak intensywne, że trudno jest kierować ich uwagę w sposób kontrolowany na inne tematy. Polecam zawieranie kontraktów i żelaznych umów na zasadzie: dobrze, porozmawiamy o owadach (pójdziemy, obejrzymy itd.), pod warunkiem, że najpierw np. zrobimy razem sałatkę, umyjemy auto, pośpiewamy piosenki  i zobaczysz, jaka to świetna zabawa.
Ważne, by mały miał poczucie, że to jest "umowa", a nie "kara". Trzeba mu też wyjaśnić, czemu służy ta umowa, bo z dziećmi z ZA dużo pracuje się na analizie intelektualnej i trzeba mu wyjaśnić, że mama i tata bardzo chcą, żeby wiedział o otaczającym świecie różne rzeczy, bo jeśli nie, to wiele go ominie, więc trzeba znaleźć czas i na owady, i na super wyścigi z tatą na rowerze.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska