Mowa u dziecka z CZR
Witam:)
Mój synek za miesiąc skończy 3 latka. Rok temu byliśmy diagnozowani w Fundacji Synapsis. Synek otrzymał diagnozę: Całościowe zaburzenie rozwoju bliżej nieokreślone do dalszej obserwacji. Nie wiemy jeszcze dokładnie w jakim kierunku rozwija się choroba.W sumie, na pierwszy rzut oka nikt nie jest w stanie zauważyć, że dziecko ma jakiś problem. Od 2 lat chodzi do żłobka, zapewniliśmy mu terapię indywidualną oraz uczęszczamy na zajęcia SI. Martwi mnie mowa. Synek nigdy nie miał regresu, cały czas brniemy do przodu. W wieku 2,2 m-ce składał zdania z 3 wyrazów. Obecnie mówi całkiem dobrze, można się z nim porozumieć. Niestety bardzo rzadko używa słowa "moje", raczej mówi, że coś jest Sebcia. Nie używa również zaimka"ja". No i pojawia się nagminnie 2 os. Zapytam np. Chcesz ciasteczko??? Odp.Chcesz. Ale gdy powiem powiedz ładnie, odp. Chcę ciasteczko. Zdarza mu się mówić poprawnie. Na pytanie: Co robisz??? odpowiada:Bawię się. Ogólnie bardzo dużo rozumie i na różne pytania odpowiada adekwatnie do sytuacji. Kto do nas przyjedzie? Odp. Ciocia; Gdzie pojedziemy? Odp. Do babci?; Gdzie byłeś? Odp.w Żłobku; Kto to jest? Odp:To jest mama?. Sam zadaje pytania: Co to jest?, Co robisz? Gdzie jest...? Nie wiem tylko jak nauczyć go aby zaczął mówić o sobie w 1 osobie. Proszę o cenne wskazówki. Z góry dziękuję. Pozdrawiam
> Imię i nazwisko: Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
w pierwszych dwóch/trzech latach życia dziecko często mówi o sobie imieniem, nie jest to zaburzenie rozwoju. Oczywiście chcemy, by dziecko opanowało pełną gramatykę języka, ale w tej chwili najważniejsze jest rozumienie pytań i udzielanie na nie prawidłowych odpowiedzi. Generalnie należy położyć nacisk na naukę systemu językowego takimi metodami jak to robimy w sytuacji niedosłuchu u dwujęzyczności.
Sądzę, że mieszka Pani w pobliżu Warszawy skoro była Pani w Synapsis, proszę więc skorzystać z pomocy  terapeutów, których znajdzie Pani na stronie www.metodakrakowska.pl Polecam pomoce:
"Pytam i odpowiadam" - www.arson.pl; oraz "Kocham czytać" - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska