Chłopiec 34 miesięczny z podejrzeniem zespołu Landau-Kleffnera
Droga Pani prof. Jagodo Cieszyńska. Jestem mamą niespełna trzyletniego Szczepana, który po pobycie w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie został zdiagnozowany z podejrzeniem zespołu Landau-Kleffnera. Problemy rozpoczęły się, gdy synek miał 18 miesięcy.
Przestał wypowiadać już nabyte wcześniej słowa typu mama, tata i wycofał się z życia rodzinnego. Synek nie zwracał uwagi na polecenia, własne imię, nie podejmował prób zabawy ze starszym bratem. Początkowa diagnoza to autyzm. Jednak po rocznej terapii z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju synek poczynił niesamowite postępy,mowa bierna się uaktywniła, dobry kontakt społeczny, rozwój umysłowo motoryczny w normie z pewnymi odchyleniami typu (wykonywanie pewnych poleceń tj, podaj, pokaż, gdzie jest) uczęszcza do zwykłego przedszkola, gdyż w naszej miejscowości nie ma placówki integracyjnej. Mimo ciągłej terapii logopedycznej i pracy w domu z synkiem z Pani książek nie zauważamy postępu w mowie czynnej wypowiada tylko nieliczne, krótkie, pojedyncze słowa. W zapisie EEG występują stany napadowe, w TG żadnych zmian, dlatego też postawiono taką diagnozę. Czy ten rodzaj afazji jest uleczalny i w tej sytuacji czy mogę prosić o poradę lub ewentualną możliwość konsultacji.
Z poważaniem
Pytanie przesłała Pani Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
z tego powodu, że dziecko dobrze zareagowało na terapię nie wynika, ze pierwotna diagnoza spektrum autyzmu byłą nieprawidłowa. Jeśli Szczepanek nie ma stwierdzonej padaczki to należy wykluczyć zespół Landau-Kleffnera.
Wydaje się, że trzeba zintensyfikować terapię i znaleźć kogoś kto pracuje metodą krakowską. Proszę poszukać najbliżej miejsca zamieszkania. Lista terapeutów na stronie www.szkolakrakowska.pl. Ja jestem na urlopie naukowym, wracam do Polski około 20 września.
Proszę jednak wcześniej skontaktować się z terapeutą. Jeśli Synek mówi pojedyncze wyrazy będzie można pójść dalej w terapii. Nie wiem, które moje książeczki Pani ma, ale konieczny jest program "Słucham i uczę się mówić" połączony z "Kocham czytać".
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska