Czy powinnam się martwić?
Mój synek ma 25 miesięcy. Wcześniej nie zastanawiałam się nad rozwojem jego mowy. Może przez to, że nie odbiegał rozwojem od swoich rówieśników z "piaskownicy". Czytając jednak wypowiedzi innych stwierdzam, iż synek ma ubogą mowę. Są to proste słowa, a czasami wręcz jego same wymyślone znaczenia np. BA oznacza banana, bajkę lub plac zabaw chociaż nie mam pojęcia skąd mu się to wzięło. Mówi takie słowa jak: mama, ta (czyli tata), baba, dziadziu, ciocia, czika (imię psa), gdzie, am, ma, mam, didi (smoczek), pa-pa, titit, nóg (nóż lub nogi), gam (gąbka lub klamka- z reguły chodzi o zamknięcie drzwi), be-be, gaga, buba, sisi, kupku., dada, cześć. Potrafi mówić cały wyraz. Dodam, że pomału zaczyna łączyć wyrazy np. dada nie. Mam pytanie, czy jego słownictwo nie jest zbyt ubogie, "proste" jak na synka wiek? Bardzo lubi jak się mu czyta i jest skłonny do powtarzania literek, czasami sylab, lecz nie każde jest w stanie.
Pytanie przysłała pani Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
słusznie się Pani martwi. Dwuletnie dziecko powinno już budować całe zdania, od tej umiejętności zależy rozwój myślenia. Proszę NIE NAKŁANIAĆ DZIECKA DO POWTARZANIA POJEDYNCZYCH GŁOSEK! Należy razem z Synkiem czytać sylaby, które dziecko powtarza, ciągi sylab przygotują do powtarzania wyrazów i łączenia ich w zdania. Jeśli dziecko jest oburęczne (wykonuje czynności raz jedną raz drugą ręką) proszę ćwiczyć także sprawność manualną. Proszę nie czytać książeczek, ale opowiadać obrazki, ZADAJĄC PYTANIA I ODPOWIADAJĄC NA NIE. Dziecko powinno już zadawać proste pytania, ale najpierw musi je wielokrotnie usłyszeć. Wszystkie ćwiczenia znajdzie Pani w "Wczesna interwencja
terapeutyczna" (www.we.pl), sylaby seria "Kocham czytać" (www.we.pl). Proszę rozpocząć ćwiczenia jeszcze przed świętami i absolutnie zrezygnować ze smoczka!
Powodzenia
Jagoda Cieszyńska