Czy PPP może zdecydować o wyborze szkoły dla dziecka?
Mój ośmioletni syn obecnie uczęszcza do pierwszej klasy szkoły integracyjnej. Dziecko ma zdiagnozowane upośledzenie w stopniu umiarkowanym. Orzeczenie wydane przez PPP na rok szkolny 2011/2012 w zaleceniach napisane było o kształceniu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym w szkole specjalnej lub integracyjnej. Dziecko w szkole integracyjnej realizuje program dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym. PPP na rok szkolny 2012/2012 wydała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ale w zaleceniach wskazała szkołę specjalną czy to oznacza że muszę przenieść moje dziecko do szkoły specjalnej? Czy dziecko może nadal uczyć się w szkole integracyjnej do której uczęszcza do kogo należy decyzja co do zmiany szkoły?
Pytanie przesłała Pani Żaneta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Wszystkie decyzje dotyczące edukacji i pomocy terapeutycznej, udzielanej dziecku zależą od decyzji rodziców. W opinii PPP przekazuje jedynie wnioski i zalecenia na podstawie swoich badań i obserwacji. Bez zgody rodziców nie można przenieść dziecka do innej szkoły. Opinie poradni nie mają takiej mocy prawnej. Decyzja o ewentualnej zmianie szkoły należy zatem do Państwa.
Rzeczą najważniejszą jest to, że syn realizuje program dostosowany do swoich możliwości i potrzeb intelektualnych. To orzeczenie ma ogromne znaczenie dla formułowanych wobec dziecka wymagań szkolnych. Taki program może być realizowany i w szkole integracyjnej, i w specjalnej. Dylematem zapewne są rozterki związane z rozwojem społecznym i funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej. Tu zwykle zachodzą duże różnice między szkołą integracyjną i specjalną. Każda z sytuacji ma swoje plusy i minusy. Proszę spokojnie i bez pośpiechu rozważyć wszystkie za i przeciw. W razie potrzeby, służę pomocą.
Serdeczne pozdrowienia
Agnieszka Sokołowska