2 latek nie chce mówić
Mój syn właśnie skończył 2 latka i poza słowami nie tata mama baba papa dwa nie mówi nic. Czy to normalne w tym wieku? Jest bardzo mądrym chłopcem, rozumie wszystko co się do niego powie. Zrobi i przyniesie to o co go poproszę, także z tym nie ma żadnego problemu, ale martwię się bo z tego co czytam na stronie to w tym wieku dziecko już powinno mówić choć 50 slow. Już nie wiem co robić, a jeszcze jakby tego było mało syn prawie nic nie je (wzrost 92,5 cm, waga 14 kg), na śniadanie kaszkę potem chleb, ale suchy bez masła i żadnych dodatków, owoców też nie, więc zaczęłam kupować mu owoce w słoiczku i te owszem chętnie zje. Na obiad to już lepiej bo zupę zje każdą, gorzej z 2 daniem bo prócz makaronu to tylko ziemniaki, o mięsie nie ma mowy, jajka nie zje, pomidora, ogórka czy sera, szynki też. No dosłownie nic, ale słodycze zawsze chętnie i o każdej porze. Co robić, bardzo się martwię i dodam, ze jestem bardzo przewrażliwiona. Co robić? Dziękuję z góry za pomoc.
Pytanie przesłała Pani Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
nie jest Pani przewrażliwiona, tylko jest Pani dobrą matką, którą niepokoi nieprawidłowy rozwój dziecka.
Przede wszystkim należy natychmiast rozpocząć stymulację. Mówienie to jednocześnie rozwijanie myślenia, brak mowy ma wpływ na rodzaj i sposób myślenia. Brak języka może także warunkować przyszłe kłopoty z nauką czytania i pisania.
Moja rada: jak najszybciej rozpocząć stymulację rozwoju mowy.
- Program "Słucham i uczę mówić" - "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl - codziennie 20 minut (moze być 4x po 5 minut) w SŁUCHAWKACH!!
- "Kocham czytać" - www.we.pl - codziennie po kolei jedna książeczka 15 minut.
- program stymulacji lewej półkuli (ona jest odpowiedzialna za rozwój mowy) -"Uładanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl
- Całkowicie wyeliminować z diety biały cukier, napoje gazowane i czarną herbatę.
- zupełnie wyeliminować TV, komputer i inne stymualcje prawopółkulowe
- próbować powalczyć z wybiórczością jedzenia (warto poprosić kogoś z dalszej rodziny lub przyjaciół, żeby zaprosił Synka na posiłek do siebie do domu).
Gdyby to był Synek, rozpoczęłabym ćwiczenia już dziś. Brak mowy i wybiórczość jedzenia wskazują na zaburzenia rozwojowe.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska