Autyzm u 5 latka?
Jestem mamą 5 letniego Kamila i martwi mnie jego zachowanie. Syn urodził się o czasie lecz w dziesiątej dobie życia zachorował na bakteryjne zapalenie opon mózgowych, powikłaniem tej strasznej choroby było wodogłowie pozapalne. Syn ma założoną zastawkę, która odbarcza płyn mózgowo-rdzeniowy.Ma niedotlenienie lewej półkuli mózgowej. Rozwija się prawidłowo. poza kilkoma uchybieniami ruchowymi, ale mamy to pod kontrolą. Syn jest rehabilitowany. Martwi mnie jego zachowanie w domu, w przedszkolu - tupie nogami i za wszelką cenę chce postawić na swoim. Czasami się poddaję i opadam z bezsilności nie wzrusza go widok cierpienia i łez. Jest nie posłuszny, pyskuje, kłóci się, nie wykonuje poleceń, powtarza moje polecenia z arogancją i wyśmiewaniem wyczuwam w jego głosie lekceważenie. W przedszkolu panie się skarżą na syna, popycha kolegów, kiedyś bił ich i mnie też. Teraz mniej bije, ale jeszcze mu się to zdarza. Wychowuję go sama, nie ma rodzeństwa, nie ma od dwóch lat kontaktów z ojcem. Czasem o nim wspomina, ale nie wiele. Chodziłam z nim do psychologa, ale nie widziałam celu dalszych wizyt. Teraz chodzę z nim do logopedy i pedagoga. U logopedy potrafi się skupić na parę chwil, ale nie za długo. Bardzo interesuje go otoczenie w którym się znajduje. Z Panią pedagog miał na razie 2 spotkania na których syn nie całkiem współpracował. Boję się ze coś przeoczę i potem będzie już za późno na jakąkolwiek pomoc specjalisty. Proszę o pomoc.
Pytanie przesłała Pani Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
sytuacja jest dramatyczna i konieczne jest szybkie zdiagnozowanie Syna. Proszę się zgłosić do dr Marty Korendo w Krakowie (korendo@poczta.fm). Jeśli to będzie dla Pani zbyt duża odległość jest jeszcze możliwość przeprowadzenia diagnozy w Poznaniu i w Warszawie, proszę skorzystać ze strony www.szkolakrakowska.pl. Nic Pani nie pisze, jak rozwija się mowa u Syna, a niedotlenienie lewej półkuli może spowodować poważne problemy z opanowaniem czytania. Być może doszło także do uszkodzenia pól czołowych.
Ważne byłoby, aby Pani mogła uzyskać pomoc psychologiczną. Ktoś musi Pani pokazać, jak trzeba egzekwować wykonywanie poleceń przez Syna.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska