Problemy z koncentracją u 7-latka
Dobrowolnie zgłosiłam się na badania do poradni pedagogiczno-psychologicznej z moim 7-letnim synem. Wynik badania wykazał duże problemy z koncentracją, czytaniem, tzw. słuchem mózgowym. W jaki sposób mogę pracować z dzieckiem w domu, aby mu pomóc.
Pytanie przesłała Pani Dorota

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Doroto,
Jeżeli problemy dotyczące koncentracji uwagi wynikają wyłącznie z problemów ze słyszeniem, dobrze byłoby gdyby synek znalazł się pod opieką doświadczonego surdopedagoga lub neurologopedy. Systematyczna współpraca byłaby korzystna i dla niego i dla Pani. Mogłaby Pani nie tylko śledzić postępy dziecka, ale i sama korzystać z porad wynikających z aktualnych potrzeb i nauczyć się jak pracować w domu. Tymczasem polecam w czasie odrabiania lekcji zadbać o to, by miejsce pracy było ubogie w rozpraszające bodźce słuchowe i dźwiękowe. Trudności z koncentracją uwagi dotyczą zwykle więcej niż tylko jednego obszaru. Także zalecam, by zadbać, aby synek czytał nieduże ilości tekstu, najlepiej napisanego dość dużą czcionką, na tle pozbawionym nadmiernej ilości obrazków oraz miał przerwy w pracy adekwatne do możliwości koncentracji uwagi. Tu należy wprowadzić jasne dla dziecka reguły, by utrzymać systematyczność pracy. Można użyć minutnika. Lekcje zadane w szkole należy zawsze odrabiać od najłatwiejszego do najtrudniejszego, to bardzo ważne. Poza tym należy kształtować w nim świadomość, nawyk, że lekcje odrabia się zawsze o stałej porze wg ustalonego porządku, tj. najpierw przygotowuje się wszystkie zeszyty i sprawdza, co jest zadane, potem ustala wspomnianą już kolejność, a następnie pilnuje, by na biurku znajdowało się tylko aktualnie wykonywane zadanie, czyli np. tylko jedna książka.
Serdecznie życzę powodzenia i pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska