6 lat i nie mówi
Dzień dobry. Synek skończył właśnie 6 lat i nie mówi. Jest to dziecko z niepełnosprawnością psychoruchową + epilepsja. Czy można mu podawać leki typu eye q? Słyszałam, że dzieci po takich specyfikach zaczynają się jakby lepiej rozwijać [również po notropilu, ale przy padaczce się nie podaje]. Dodam jeszcze, że syn wymawia monosylaby ma ma, ba ba, ale nie kieruje ich do konkretnych osób. Również ma problem ze rozumieniem poleceń. Uczęszcza do przedszkola specjalnego i Ośrodka Wczesnej Interwencji, ale w kierunku poprawy mowy nie ruszył się nawet o mały kroczek.
Pytanie przysłała pani Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
proszę przeczytać w Internecie informacje o ubocznych skutkach podawania nootropilu. Z pewnością przejdzie Pani ochota do podawania go dziecku.
Jeśli dziecko mówi pojedyncze sylaby konieczne są ćwiczenia łączenia sylab (np. Program "Kocham czytać" www.we.pl - zachęci dziecko do powtarzania z Mamą i Terapeutą sylab, a potem do budowania wyrazów). Ważne są ćwiczenia rozumienia poleceń (warto skorzystać z pomocy www.arson.pl - obrazki czasowników, wyrażenia przyimkowe, pytania). Tylko ćwiczenia, codzienne, regularne mogą przynieść poprawę. Nie ma leku na poprawę mowy. W Poradni, którą kierowałam dzieci czyniły bardzo duże postępy w opanowaniu mowy dzięki naszemu programowi wczesnej nauki czytania
Życzę powodzenia
Jagoda Cieszyńska