Jąkanie u 2,5 letniej córki?
Witam!
Nasza córka właśnie skończyła 2,5 roku. Od jakiegoś miesiąca zaczęła się jąkać. Na początku mało teraz prawie cały czas. Zdania wyglądają np tak. "mamamamamamama pópópójdziemy nananana dwór", "tatatatatata zazazazazaraz przprzprzjedzie" itp. Martwię się i nie wiem czy nie iść z tym do logopedy. Jąkanie zaczęło się od wyjazdu męża na delegację. Od tego czasu jak tylko chce wyjść z domu to jest płacz, nie wiem czy to nie stres dla niej i może myśli , że mama też wyjedzie i się boi i stąd to jąkanie. Mąż już wrócił do domu a jąkanie zostało. Nie wiem czy to jest fizjologiczne jąkanie i przejdzie. Jak postępować, co robić żeby tego się pozbyć? Nie dokańczam za nią słów, czekam aż powie co chce powiedzieć, nie zwracam uwagi jak mówi, nie mówię by wolniej mówiła. Ale czy są jakieś ćwiczenia by jakoś się tego pozbyć czy na razie czekać może samo przejdzie?
Pytanie przesłała Pani Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
niepłynność mowy, którą Pani opisała jest dość znaczna, dlatego uważam, że nie można już czekać z interwencją. Proszę nie łączyć jąkania z delegacją męża, to tylko z pozoru tak wygląda i jest zbieżnością w czasie.
Oto moje sugestie:
1. Zadbać o 12 godzinny sen (najpóźniej od ósmej wieczór)
2. Wyeliminować telewizję
3. Wykluczyć z diety napoje gazowane, biały cukier,
4. Do picia podawać herbatkę z lipy, melisy i rumianku
5. Zadbać o ruch na świeżym powietrzu - 2 godziny dziennie
6. Jeśli to możliwe także basen
7. Zastosować program "Słucham i uczę się mówić- Sylaby i rzeczowniki"
- www.arson.pl
8. Wyeliminować z diety jedzenie konserwowane benzoesanem sodu
Córeczka jest mała, moi wychowankowie, którzy tak wcześnie podjęli terapię są już dziś dorosłymi ludźmi bez problemów z płynnością, a jeden został nawet aktorem!
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska