Wykluczenie oglądania telewizji
Syn ma Zespół Downa, ma 5 lat. Chętnie powtarza słowa. Terapeuci zauważają u niego echolalię. Pojawiła się też mowa czynna, są to pojedyncze słowa, ewentualnie połączenie dwóch słów. Zaczęliśmy pracę z zeszytami i płytami "Słucham i uczę się mówić". Przerabiamy "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Kupiłam również zestaw "Kocham czytać".
Na konsultacji z neurologopedą znającym Pani metodę usłyszałam o dominacji prawej półkuli u syna. Oprócz zadanych ćwiczeń syn dostał absolutny zakaz oglądania telewizji.
Nie umiem wytłumaczyć rodzinie tego zakazu, a wszyscy domownicy powinni mieć to na uwadze.
Dlaczego to jest takie ważne?
Pytanie przesłała Pani Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
ponieważ u Synka stwierdzono echolalię zakaz oglądania TV jest oczywisty i jego przestrzeganie jest warunkiem opanowania mowy. Dziecko oglądając TV koncentruje się jedynie na poruszających się obrazach, powtarza najczęściej zdania z reklam, bo one charakteryzują się specyficzną melodią i bardzo szybko zmieniającym się obrazem. Dziecko nie rozumie znaczeń, nie odbiera wydarzeń linearnie, nie buduje myślenia przyczynowo-skutkowego. Język Tv jest dla dziecka tylko melodią, która powtarza jak piosenkę.
Wszyscy rodzice, którzy "zepsuli" telewizor natychmiast informowali o postępach w terapii mowy.
Pisałam o tym dokładniej w książce na temat wczesnej diagnozy zaburzeń autystycznych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska