Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Stymulacja mowy dziecka

Witam, mama pytanie odnośnie mowy mojej 21 miesięcznej córeczki. Córka urodziła się zdrowa, gdy miała niespełna 8mcy mówiła mam, tata rzadko, ale mówiła. Obecnie powie tata mama to już nie pamiętam kiedy powiedziała.
Czasem powie nie, ta, ej, dzidzi (mam też 2 miesięczną córeczkę) i tak się zwraca do siostry, od niedawna zauważyłam, że bardziej podoba jej się piszczeć raz głośniej zaraz ciszej, jakby trenowała głos przed występem solowym, śmiejemy się z mężem. Jednak jak chce coś od nas, żeby jej podać albo pójść z nią, a my jej nie rozumiemy lub robimy coś inaczej niż ona chce, to strasznie się denerwuje.
Jest kontaktowa sama się naje, pije już z normalnego kubeczka i kubka niekapka - szybko udało jej się opanować te umiejętności. Na nocniczku też siada choć jeszcze bez sukcesów, ale nie wzbrania się. Ogólnie jest super, myślę że się rozwija prawidłowo, tylko jak patrzę na rówieśników, którzy ładnie wypowiadają pojedyncze słowa, to nie wiem czy mam się martwić czy nie, że ona tak mało - wręcz nic nie mówi. Nawet nie chce naśladować zwierząt. Nie wiem jak mam postępować, by jej pomóc

Pytanie przesłała Pani Zosia
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Zosiu,
regres w rozwoju mowy jest zawsze niepokojący, a piski zamiast mowy wskazują na zaburzenia rozwoju mowy. Warto już rozpocząć terapię. Teraz, kiedy maleńka córeczka głównie śpi, będzie Pani mogła znaleźć nieco więcej czasu niż za kilka miesięcy.To bardzo istotne, by wprowadzić dziecko na prawidłową ścieżkę rozwojową.

 

 

Konieczne są codzienne ćwiczenia i całkowita eliminacja stymulacji prawej półkuli mózgu.

 

Córeczka nie może:

  • oglądać telewizji
  • oglądać filmów na DVD
  • grać na komputerze
  • słuchać muzyki
  • bawić się dźwiękowymi zabawkami (trzeba usunąć baterie)

 

Najważniejsze ćwiczenia:

  1.  

    Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.

  2. Ćwiczenia stymulacji mowy podczas dialogu - wspólne czytanie sylab (powtarzanie) i pokazywanie obrazków w książeczkach Kocham czytać,(na początek Zeszyty od 1. do 5.) - www.we.pl

 

 

Wszystkie ćwiczenia można znaleźć w: J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl) ,
oraz J. Cieszyńska "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych. Metoda krakowska" (www.konferncje-logopedyczne.pl)

Terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

 

 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć