Jąkanie
Moja 2 letnia (2 lata 4 m-ce) córeczka od ok. 2 miesięcy jąka się. Ma ogromny zasób słów, mówi zdania złożone, zapamiętuje całe frazy z książeczek. To jąkanie jest takie falowe. Rozpoczęło się z dnia na dzień i są dni kiedy się mało jąka (sporadycznie, 2-3 razy w ciągu dnia) a czasem bardzo. Chodzi głównie o pierwszą sylabę w zdaniu, którą powtarza wielokrotnie, po czym płynnie kończy zdanie. Zauważyłam, że kiedy ma dużo emocji np. wycieczka do zoo, figloraju itd to wzmaga to jej jąkanie. Czy to jąkanie fizjologiczne, czy może już konieczna konsultacja? Do tej pory nie zwracam jej uwagi, jak widzę, że nie może powiedzieć słowa, to zagaduję i zadaję inne pytanie. Poza tym dmuchamy w wiatraczki, puszczamy bańki dużo czytamy. W domu panuje spokojna atmosfera, nikt na nią ani na innych domowników nie krzyczy. Proszę o poradę.
Pytanie przesłała Pani Inka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Inko,
fakt, ze niepłynność mowy pojawia się w sytuacjach o dużym ładunku emocji wskazuje na jakieś trudności neurologiczne i warto już rozpocząć ćwiczenia.
Złą reakcją jest "zagadywanie", bo przecież Córeczka chciała coś ważnego powiedzieć. Trzeba spokojnie i cierpliwie poczekać aż skończy. To bardzo ważny aspekt terapii.
Ważne by zapewnić dziecku:
• 10 godzinny sen
• ruch na świeżym powietrzu (rowerek, piłka)
• jeśli to tylko możliwe pływanie
• zabawę w powtarzanie wersów wierszyka
• wspólny teatrzyk (mówienie za lalkę, marionetkę itp)
Ważne także, by dziecko nie oglądało telewizji i nie grało w gry komputerowe. Proszę także zawsze wyłączyć radio i Tv gdy dziewczynka z panią rozmawia!!!
Raczej proszę zrezygnować z nadmiernego bodźcowania (np. figloraj), gdzie jest duża liczba równie pobudzonych dzieci.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska