Córcia mówi tylko po swojemu
Witam, mam pytanie, moja córcia ma 19 miesięcy i mówi praktycznie tylko po swojemu, wcześniej jak miała ok 8 miesięcy mówiła ładnie baba zdążyło jej się powiedzieć tata i mama, mówiła papa na zawołanie, a teraz jakby pokazała, że umie i przestała. Oczywiście papa robi na zawołanie gdy ktoś wchodzi lub wychodzi woła papa, mówi mama dopiero jak się zdenerwuje, ogólnie mówi po swojemu! Wiem, że mnie w miarę rozumie, jest towarzyska, nie boi się ludzi, zaczepia wiele osób w supermarketach na widok dzieci aż piszczy, ale nie chce mówić! Pewnie to moja wina po części że jest w domu włączony telewizor, a i córcia lubi słuchać i oglądać piosenki na komputerze!
Mam do siebie o to wyrzuty, że jej na to pozwoliłam! Jak coś chce to bierze mnie za rękę i pokazuje, jak chce bym jej np włączyła tv to niesie mi pilot albo jak ogólnie coś chce to bierze moją rękę i pokazuje! Proszę napisać co mam zrobić by pobudzić jej rozwój mowy! Dodam, że mąż bardzo późno zaczął mówić w wieku 3 lat ale podobno chłopcy zaczynają później! Postaram się wyeliminować tv, po prostu siedzę z nią w domu i czasami odruchowo włączę Tv, zwykle nie zwraca na niego uwagi poza reklamami i piosenkami, ale słyszałam, że tv to obrazy które dziecko przetwarza w jednej półkuli, a za rozwój mowy odpowiedzialna jest druga półkula! Proszę o jakieś porady, bo zaczynam się martwić jak widzę niektóre dzieci w jej wieku które mówią, wiem że to wyścig szczurów, ale martwi mnie jak np spotykam sąsiadkę która mówi, że córcia już powinna coś mówić! Dodam, że ogólny jej rozwój oceniam jako prawidłowy!
Pytanie przesłała Pani Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
proszę się nie dać zwieźć terminem "wyścig szczurów". 30 lat temu nie było tego pojęcia, a dzieci w wieku 12 miesięcy mówiły od 5-10 słów, a pierwsze zdania pojawiły się w wieku 14-15 miesięcy. To bardzo niepokojące, że Córeczka już mówiła i przestała, taki regres w rozwoju mowy wskazuje na poważne problemy dziecka i radzę Pani natychmiast wynieść telewizor z domu. Fakt słuchania jedynie reklam i piosenek pokazuje, że Córeczka wstąpiła już na niebezpieczną ścieżkę zaburzonych relacji społecznych.
Konieczne są codzienne ćwiczenia i całkowita eliminacja stymulacji prawej półkuli mózgu.
Córeczka nie może:
• oglądać telewizji
• oglądać filmów na DVD
• grać na komputerze
• słuchać muzyki
• bawić się dźwiękowymi zabawkami (trzeba usunąć baterie)
Najważniejsze ćwiczenia stymulujące rozwój mowy:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych - Program "Słucham i uczę się mówić  - Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - 10 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
2. Ćwiczenia stymulacji mowy podczas dialogu - wspólne czytanie sylab (powtarzanie) i pokazywanie obrazków w książeczkach Kocham czytać, (na początek Zeszyty od 1. do 5.)- www.we.pl. Wszystkie ćwiczenia można znaleźć w: J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl), oraz J. Cieszyńska "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska" (www.konferncje-logopedyczne.pl)
Terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska