Czy to autyzm?
Czy mój 16-miesięczny syn może być autystyczny? Wymienię jak się zachowuje:
- nie mówi, oprócz ma-ma, ba-ba
- jak coś mu się podoba to wydaje melodyjny dźwięk aaaaa, np przy trzaskaniu drzwiami czy szufladami
- reaguje na "nie wolno" prawie zawsze
- robi coś czego nie powinien, np. otwiera lodówkę patrzy na mnie jak zareaguje, mowie "nie wolno", a on się wtedy śmieje
- nie pokazuje palcem, ze coś chce, raczej przychodzi i uderza nas w nogę albo szarpie za rękę
- używa mojej reki do włączenia czegoś, ale sam tez potrafi
- kontakt wzrokowy średni, ale patrzy się, odwzajemnia uśmiech
- reaguje na imię czy "chodź" częściowo, zawołany z innego pokoju przychodzi
- bawi się zabawkami, nie ma ulubionych, nie układa zabawek, raczej je rozrzuca i robi bałagan
- lubi wszelki elektroniczny sprzęt, wie ze dotykanie ipoda włącza coś
- dobrze je i śpi
- jest dość aktywny i ruchliwy
- niechętny do obcych
- lubi bardzo zabawy a ku-ku i w chowanego, gilanie, samolocik, bujawki, ślizgawki, noszenie "na barana"
- gdy się złości to tupie nogami, gdy czegoś nie chce kiwa głową na "nie"
- gdy coś chce to się patrzy na ciebie i "nyja" yyyyy ale nie pokazuje, zdarza się ze cala ręka, ale nie palcem
- jak coś chce to nie nie pokaże, nie wskaże, tylko tak "nyja".. np jego kubek, to krąży kolo stołu, patrzy na stół i na mnie
- kreci się w kolko, tak ze 2 obroty i idzie dalej, jak mu bije brawo to się obróci jeszcze raz, jak nie zareaguje to idzie dalej
Pytanie przesłała mama-16

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
bez wątpienia opisane zachowania są ze spektrum autyzmu. Widzę, że jest Pani świadomą Matką, która już zgłębiła problem.
Synek jest mały i jeszcze można powrócić na prawidłową ścieżkę rozwojową.
Konieczne są codzienne ćwiczenia i całkowita eliminacja stymulacji prawej półkuli mózgu.
Synek nie może:
- oglądać telewizji
- oglądać filmów na DVD
- grać na komputerze
- słuchać muzyki
- bawić się dźwiękowymi zabawkami (trzeba usunąć baterie)
Najważniejsze ćwiczenia:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - 10 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Ćwiczenia stymulacji mowy podczas dialogu - wspólne czytanie sylab (powtarzanie) i pokazywanie obrazków w książeczkach Kocham czytać, (na początek Zeszyty od 1. do 5.) - www.we.pl
Wszystkie ćwiczenia można znaleźć w: J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl), oraz J. Cieszyńska "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska" (www.konferncje-logopedyczne.pl)
Terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska