Zaburzona lateralizacja
Moja córka w lipcu ukończy 6 lat. Jest praworęczna, lewooczna natomiast nie potrafię jednoznacznie określić ucha (bardziej lewouszna) oraz nogi. Ponieważ córka nie chce pozostać w przedszkolu zgodziliśmy się aby od września uczęszczała do szkoły. Przeszła pozytywnie testy sprawdzające gotowość szkolną. Decyzję tę jednak podjęliśmy zanim dowiedziałam się o podejrzeniu lateralizacji skrzyżowanej. Córka bardzo szybko raczkowała, chodziła i mówiła, jednak nie opanowała dotąd umiejętności jazdy na rowerze.
Bardzo dobrze rozróżnia stronę prawą i lewą, myli się przy lustrzanym odbiciu; jest sprawna fizycznie i manualnie. Przy pisaniu często odwraca litery, czyta sylaby od tyłu. Przeczytałam, że dzieci z lateralizacją skrzyżowaną nie powinno się stymulować muzyką. Jak mam rozumieć taką informację? Córka od 3 roku życia gra na skrzypcach i fortepianie metodą Suzuki. Zamówiłam zestaw do nauki czytania "Kocham czytać" oraz zeszyt ćwiczeń do percepcji wzrokowej Pani autorstwa. W jaki sposób powinnam pracować z córką?
Dziękuję za odpowiedź
Pytanie przesłała Pani Klaudia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Klaudio,
zakaz stymulacji muzyką odnosi się tylko do dzieci ze spektrum autyzmu i zespołu Aspergera. Decyzja o podjęciu nauki w klasie pierwszej w wieku 6 lat, nie jest rozsądna. Pozytywne przejście testów gotowości szkolnej świadczy tylko o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Te testy nie badają zagrożenia dysleksją, nie sprawdzają gotowości emocjonalnej dziecka. Proszę pamiętać, że w klasie będą siedmiolatki Szkoły, programy i podręczniki nie są do tego przystosowane. Nie jest dobrze, gdy dziecko podejmuje tak ważne decyzje za rodziców. Córeczka ze względu na skrzyżowaną lateralizację należy do grupy ryzyka dysleksji, ważne więc by uczyć ją czytać METODĄ SYLABOWĄ.
Przydadzą się książeczki "Kocham czytać" oraz podręcznik do pierwszej klasy DLA SZEŚCIOLATKÓW - "Kocham szkołę" - www.wir-wydawnictwo.com
Nie wiem jaki zeszyt ćwiczeń do percepcji wzrokowej ma Pani na myśli, bo ja takiego zeszytu nie napisałam. Jest wiele stworzonych przeze mnie i zespół współpracowników ćwiczeń funkcji wzrokowych.
Dla córeczki, ze względu na odwracanie liter ważne są ćwiczenia obrotów ("Kocham się uczyć - Odwracamy obrazki" - www.we.pl ).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska