Niechęć powtarzania słów
Witam, wie pani co mam taki problem jak większość mam. Mój syn ma obecnie 2 lata i 4 miesiące rozumie wszystko co się mówi, poda wszystko o co się go poprosi, ale w ogóle nie chce powtarzać słów. Naśladuje zwierzątka i odgłosy samolotu, samochodu czy pociągu, ale jak proszę żeby coś powtórzył kreci głowa, że nie. Byłam z nim u lekarza, słuch ma w 100%, wędzidełko w porządku. Nie wiem gdzie tkwi problem. Jak miał 18 miesięcy mówił mama daj to, tata, a teraz jak by się cofnął. Ciągle tylko tatuś, co to a resztę po swojemu. Gada jak nakręcony tylko nie wiadomo co. Dodam tylko że mieszkamy w Irlandii i może zderzenie 2 języków wpływa na to że nie chce mówić już nie wiem co o tym sadzić, JA MIAŁAM 3 LATA PONOĆ JAK ZACZĘŁAM COKOLWIEK MÓWIĆ ALE MĄŻ JAK MIAŁ 2 nie wiem proszę o jakąś radę
Pytanie przesłała Pani Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
regres w rozwoju mowy jest bardzo niepokojący, dlatego koniecznie trzeba rozpocząć stymulację.
Dwujęzyczność (badam dzieci we Francji, w Szwajcarii i w Austrii) nieco zwalnia rozwój mowy, ale nie u dzieci polskich rodziców, bo przecież Państwo rozmawiacie w domu po polsku. W jesieni będę w Dublinie (nie wiem gdzie Pani mieszka)na konferencji organizowanej przez Polską Szkołę.
Do stymulacji polecam program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl). Dziecko MUSI słuchać w słuchawkach. A także "Kocham czytać" (www.we.pl)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska