Gryzienie u 4-latka
Witam, nasz problem dotyczy synka, który skończył 4 lata. Dziecko od
kilku miesięcy ssie - gryzie kołnierzyki, rękawy ubrań, wkłada palce do buzi - jak przy ząbkowaniu. Nie ma reguły - że np. przy oglądaniu telewizji, podczas zabawy, w sytuacjach stresowych itd. W zeszłym roku (kwiecień) pojawiło się w naszej rodzinie drugie dzieciątko - na początku wydawało nam się, że dziecko bardzo dobrze przyjęło nowego domownika - zresztą staraliśmy się go do tego przygotować. Teraz pojawiają się pewne przejawy zazdrości...
Od września uczęszcza do przedszkola - na początku były problemy - myślę, że jak z większością dzieci - po ok 3 m-cach sytuacja się uspokoiła. Gryzienie i ssanie trwa nadal. Martwi nas to bardzo. Czy może to mieć emocjonalne podłoże - narodziny brata, przedszkole, mniej czasu tylko dla niego... Czy radzi Pani wizytę u specjalisty? Pediatra powiedział nam, żebyśmy nie panikowali. Bardzo proszę o poradę.
Pytanie przesłała Pani Joanna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Joanno,
Dziękuję za zadanie pytanie i cierpliwość w oczekiwaniu na odpowiedź.
Reakcje Pani dziecka mogą być efektem przeżywanego napięcia emocjonalnego, ale nie muszą. Jeśli nadal się utrzymuję proponuję kontakt ze specjalistą celem dokładnego zebrania wywiadu i analizy sytuacji. Nie mniej jednak proszę pamiętać, że reakcje, które Pani opisuje są typowym sposobem rozładowania napięcia emocjonalnego u dzieci w wieku przedszkolnym. To co może Pani robi to próbować podsuwać również inne pomysły radzenie sobie z napięciem. Znam dzieci, które uwielbiają wszelkie rodzaju masażyki (dłońmi czy też poprzez kołysanie w kocu, na piłce itd.). Niekiedy złotym sposobem okazuje się przytulenie, ukołysanie. Proszę również nie bać się interpretować dziecku jego zachowań. chodzi o to by próbowała Pani nazywać uczucia dziecka tak jak się Pani "wydaje". Tego typu działania są przeważnie odbierane przez dzieci jako dowód na akceptację i zrozumienie. Przy tej okazji zawsze można zapytać dziecka - czy mogę ci jakoś pomóc? Niektóre maluchy potrafią wskazać preferowane przez siebie sposoby. Warto jednak w zanadrzu mieć również swoje propozycje, by dać dziecku możliwość dokonania wyboru.
Pozdrawiam
Marta Pałuba