Ciężka mowa
Witam serdecznie Panią Profesor.
Mój problem jest następujący, mój synek ma 2lata i 11 miesięcy, ma problem z mową. Wypowiada "miał", "chał", "mu". Wszystko rozumie co do niego się mówi lecz kiedy proszę powiedz mama on mówi yy. Kiedy jest głodny idzie do lodówki, kiedy chce pić podaje kubek itd. Ogląda dużo telewizji. Zauważyłam, że kiedy maluje kredkami trzyma ją raz w prawej, a raz w lewej rączce. Ma rodzeństwo w wieku 5 i 10 lat, bawi sie z nimi jak normalny trzylatek lecz niepokoi mnie brak mowy u synka. MIESIĄC TEMU BYLIŚMY u laryngologa. Pani doktor stwierdziła, że ma w lewym uchu jakiś niedosłuch. Jutro idziemy na badanie słuchu we śnie. Czy to może być przyczyną ciężkiej mowy syna?
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
niedosłuch w jednym, szczególnie lewym uchu nie może być przyczyną braku mowy. Oczywiście to nieco utrudnia dziecku uczenie się języka, ale nie w stopniu przez Panią opisanym. Proszę budować wyrazy z prostych sylab (sylaby otwarte czyli zakończone na samogłoskę są najłatwiejsze).
Oto pomoce, które pozwolą Pani metodycznie poprowadzić zajęcia. Proszę także spojrzeć na stronę www.konferencje-logopedyczne.pl, są tam nazwiska logopedów z całej Polski, którzy pracują metodą krakowską i z całą pewnością nie zostawią Pani bez pomocy.
1. Program słuchowy E. Wianecka "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl (koniecznie w słuchawkach!)
2. A. Fabisiak-Majcher "Wyrazy i zdania sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com
3. A. Bala "Stymulacja lewej i prawej półkuli mózgu" www.arson.pl
4. A. Dębicka "Układanki lewopółkulowe) www.konferencje-logopedyczne.pl
5. J. Cieszyńska "Kocham czytać" - www.we.pl
Koniecznie trzeba już dokonać wyboru ręki dominującej, bo przedłużająca się oburęczność jest bardzo niekorzystna dla rozwoju mowy.
Wszystkie ćwiczenia znajdzie Pani w "Wczesna interwencja terapeutyczna. Metoda krakowska" www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska