Strefa rodzica » Porady naszych Ekspertów

Zachowania autystyczne u 18 miesięcznej dziewczynki

Witam serdecznie, jestem załamaną mamą 1,5 rocznej Paulinki.
Chciałam przedstawić niepokojące zachowania mojej córki i prosić o radę co począć z faktem, że najprawdopodobniej moje dziecko ma zaburzenia ze spektrum autyzmu. Chociaż nie mamy jeszcze oficjalnej diagnozy, to na wizycie w Ośrodku Wczesnej Interwencji pani psycholog, poinformowała nas o podejrzeniu autyzmu. Mamy obserwować córkę i pojawić się na następnym spotkaniu dopiero za 4 tygodnie. Do wizyty u specjalisty w pierwszej kolejności skłoniły nas problemy z jedzeniem córki. Paulina nie chce jeść od kiedy skończyła 4 miesiące, przy jednym z karmień "na siłę"gdzieś około 5 miesiąca życia zwymiotowała i stało się to nawykiem, trwającym do dnia dzisiejszego. Dziecko nie gryzie, przed kawałkami jedzenia broni się odruchem wymiotnym, je papki, które często muszą być rozwodnione, bo zbyt gęsty posiłek, powoduje odruch wymiotny lub chlustające wymioty.
Przeszliśmy przez kilkumiesięczny etap karmienia na śpiąco, wypróbowaliśmy wszystkich metod, aby dziecko zjadło posiłek, niestety jedyną skuteczną metodą okazało się karmienie przed telewizorem. Mała została gruntownie przebadana i nie znaleziono przyczyny jadłowstrętu i wymiotów. Pomimo faktu, że głównym powodem wizyty u lekarza, były właśnie potworne problemy z jedzeniem, to już od jakiegoś czasu martwiły mnie również dziwne zachowania córki, na które wcześniej przymykałam oko. Po wstępnej diagnozie pani psycholog z OWI, zaczęłam się baczniej przyglądać Paulinie i jestem już praktycznie pewna, że podejrzenia psycholog są słuszne. To co najbardziej niepokojące w jej zachowaniu, to brak świadomej mowy, (gdy miała 11 miesięcy wypowiadała sylaby: mama, tata, baba, papa, dada, nana itp.) Mowa nie pojawiła się, a sylab wypowiadanych przez córkę ubywało z każdym dniem. Aktualnie zdarza mi się usłyszeć jak córka bardzo rzadko mówi; tata, mama, papa, łała, przy czym nigdy nie kieruje tego świadomie względem osób czy przedmiotów. Cała jej komunikacja opiera się na gardłowym dźwięku : khm, khm, od kilku dni piszczy. Oprócz braku mowy widzę szereg innych typowych dla autyzmu zachowań. Budowanie z klocków i innych przedmiotów wież lub układanie przedmiotów w szeregu, każda moja ingerencja w jej zabawę i próby zmian jej schematu kończy się płaczem Pauliny, bądź utratą zainteresowania zabawkami. Jeżeli już się z mną bawi to bardzo krótko i po chwili sama szuka sobie innego zajęcia. Zauważyłam też stereotypie ruchowe takie jak; kręcenie się w kółko i chodzenie na palcach (niezbyt częste), targanie uszek, kołysanie się, chodzenie z rączkami w górze i "trzepotanie" paluszkami (niezbyt często).
Często pokazuje jakieś przedmioty palcem wskazującym i wydaje charakterystyczne: khm,khm nie licząc na odpowiedź dorosłego na to co wskazuje. Na imię reaguje lub nie, zależy od sytuacji. Dobre zachowania również widzę i są to: całkiem dobry kontakt wzrokowy, naśladownictwo: papa (czasem wypowie na głos), posyła buziaka, lubi zabawy w "akuku" zakrywa sobie twarz dłońmi, daje cześć, przybija piątkę (ostatnio mniej), naśladuje moje ruchy w piosence"koła autobusu kręcą się", uderza w przedmioty lub w goły brzuszek na hasło "bambam" i puka w okno gdy mówię "pukpuk" reaguje na słowo hopsa (podskakuje), rzuca nam piłkę. Wcześniej udawała kotka, małpkę i krowę, teraz bardzo rzadko zamiauczy. Uwielbia oglądać książeczki i przynosi je do mnie, kładzie mi na kolanach lub sama siada na nich z książeczką pokazuje obrazki i czeka na moją odpowiedź, często na pytania gdzie jakiś przedmiot się znajduje, prawidłowo wskazuje (ale mam wrażenie, że zależy to od jej humoru, czasem za żadne skarby nic nie pokaże, innym razem wskaże o co zapytam) Ładnie bawi się układankami i coraz lepiej jej to wychodzi. Uwielbia kolorowanki i wskazuje w niej przedmioty. Rozumie daj (chociaż nie zawsze coś mi poda), nie, nie wolno, usiądź, stop, chodź do mamy (również nie zawsze reaguje), zamknij, schowaj, przynieś piłkę, książeczkę, kolorowankę, udaje że rozmawia prze telefon komórkowy i czasem sama podtyka mi telefon pod ucho, kieruje pilota w stronę telewizora, zakłada plastikowe kółeczka na ręce i chodzi jak z bransoletkami lub kładzie kubeczek jak czapkę na głowie, często bawi się także zabawkami zgodnie z ich użyciem, jeździ autkiem przytula misia na hasło moja, moja, puszcza bączka, czy ciągnie kotka na sznurku. Pokazuje palcem wskazującym lub całą ręką przedmiot, który chce, wyciąga ręce żeby ją wziąć. Często wskazuje palcem na rzeczy, które ją interesują i czeka na moją reakcję, tak jakby pokazywała popatrz. Gdy widzi coś interesującego w telewizji mówi ooo i spogląda na mnie. Zawsze gdy ja lub mąż wracamy po nieobecności do domu bardzo się cieszy i śmieje, często się do nas uśmiecha. Lubi się przytulać i zwykle tylko mnie daje buzi. Gdy ma ochotę wskazuje na naszych twarzach oczy, nos,uszy, próbuje nas czesać szczotką. Ufff, to nie takie proste, gdy człowiek próbuje sobie wszystko usystematyzować. Najważniejsze pytanie do Pani co dalej robić? Jestem załamana i przerażona. Nie chcę czekać 4 tygodni, do następnej wizyty w OWI, bo być może będzie diagnoza, albo i nie, tylko chciałabym działać już. Czytałam o metodzie krakowskiej i już chciałabym się stosować do wytycznych metody.
Pytanie co mam zrobić z nieszczęsnym telewizorem, bez niego córka nie zje posiłku, już próbowałam, ostatnio nie ruszyła jedzenia przez 20 godzin,wymiotowała żółcią, a i tak nie chciała zjeść bez telewizora. Jesteśmy w pułapce i nie wiem co z tym począć. Mieszkamy w Tychach, czy orientuje się Pani, gdzie mogę zorientować się czy jakiś terapeuta pracujący tą metodą zajmie się tak małym dzieckiem? Naprawdę powoli przestaje mi brakować łez i bardzo proszę o pomoc. Nie mogę pozwolić, by moja córka się mi "wymknęła z rąk", a widzę, że dzieje się coraz gorzej.

Pytanie przesłała Pani MAGDALENA
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Odpowiedź:

Droga Pani Magdaleno,
ma Pani rację nie wolno czekać ani jednego dnia!  Jest wystarczająco dużo danych,które wskazują na spektrum autyzmu.

 

Oto pomoce, które pozwolą Pani metodycznie poprowadzić zajęcia. Proszę także spojrzeć na stronę www.konferencje-logopedyczne.pl, są tam nazwiska logopedów z Tychów, którzy pracują metodą krakowską i z całą pewnością nie zostawią Pani bez pomocy.

 

1. Program słuchowy "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl (koniecznie w słuchawkach!)
2. A. Fabisiak-Majcher "Wyrazy sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com
3. A. Dębicka "Układanki lewopółkulowe)www.konferencje-logopedyczne.pl
4. J. Cieszyńska "Kocham czytać" - www.we.pl

 

 

Wszystko dokładnie opisałam w książce "Wczesna diagnoza i terapia autyzmu. Metoda krakowska"


Trzeba koniecznie spróbować coś zrobić z tym telewizorem. Proszę na razie wynieść go z domu, tak by Córeczka tego nie widziała. Gdyby znowu nie jadła przez 10 godzin, proszę spróbować włączyć w telewizji pokaz zdjęć (obraz musi być nieruchomy) dziecka i komentować - Paulinka je zupę, Paulinka idzie z mamą, Paulinka bawi się, tata pije kawę itp. Proszę wyłączyć wszystkie prawopółkulowe stymulacje (muzyka, dźwięki niejęzykowe), wyłączyć z diety biały cukier i gazowane napoje.


Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska



KOMENTARZE:

Żadna specjalistką nie jestem, ale moim zdaniem Twoja córka być może cierpi za całościowe zaburzenia rozwoju ze spektrum autyzmu. Być może ma Zespól Aspergera, albo cechy autystyczne, ale z pewnością nie ma autyzmu wczesnodziecięcego. Najważeniejze jest to, żebyś teraz nie czekała i nie obserwowała córki, ale posłała ja na profesjonalna diagnoze! Jezlei elkarz kaze ci czekac i obserowac dziecko,ktore przejawia cechy autystyczne, to oznacza tylko tyle, ze sam dokladnie nie wie co jej dolega. Czekasz i obserwujesz kosztem swojego dziecka, a czym szybsza diagnoza, tym wieksze szanse, na to, aby powrocila do zdrowia. Piszesz tez, ze mala (jak wiekszosc dzieci za CZR) nie chce jesc i preferuje tylko wybrane pokarmy... to oznacza, ze ma tez zaburzenia integracji sensorycznej, czyli jest nadwarazliwa. Tez bym radzila ja zdiagnozować pod tym kątem. Życze powodzenia i czym szybciej zdiagnozujecie,

dodany: 2014-06-16 23:24:37, przez: Iga

Witam, czytam Pani opis zachowań Paulinki i powiem Pani szczerze ze moja 16mies. córka zachowuje się podobnie.Bardzo rzadko reaguje na imię, ze zrozumieniem używa słowa tata, ale mama już nie mówi wcale.nie kręci się w kółko i nie układa tak klocków, ale jakbym ja posadziła na ziemi to prawie w ogóle nie zwraca na mnie uwagi.Mam wrażenie że wczesniej używala więcej słów, więcej naśladowała zwierzątka teraz mniej.Nie mam aż takich problemów z jedzeniem ale grubszych kawałków nie gryzie i musimy posiłkować się telewizorem. Martwi mnie to że nie umie ze zrozumieniem używać słów mama i tata bo zdarza jej się że na prośbę gdzie jest mama pokazuje tatę.Mam nadzieję ze jestem tylko przewrażliwiona.pozdrawiam.

dodany: 2014-02-21 13:22:05, przez: mama Wiktorii

przeczytalam wszyztko najlbardzije podoba mi sie wypowiedz Pana Tomka. Mocno jestem zwiazana z wypowiedzia Pani w głownym poscie poniewaz moja corka ma te i mase innych objawow powtarzalnośc schematow w szczegownosci boi sie wsyztkiego co nowe, sytuacji jedzenia wsyztkiego . Jednak uważam że lekką przesadą jest tu podejrzenie autyzmu. moja corka ma 21 miesiecy i nie mowi sika wpieluche oglada tv i mało co lubi jesc chodzi na palcach drapie sie po uchu macha rekami. Brzmi zalośnie . uwazam że Pani przesadza i że te dziwne nawyki przejda dzieci maja rozne etapy w zyciu jedne przychodza inne odchodza.Prosze troche sie uspokoić i przestac o tym tak bardzo myslec mzoe wtedy i dziecko sie "wyluzuje"

dodany: 2014-02-13 09:10:51, przez: katarzyna

Dzisiaj wróciłem z poradni psychiatrycznej i po konsultacji z neurologiem i psychiatrą stwierdzono jednoznacznie, że mój synek ma autyzm. Wspaniali lekarze zdiagnozowali tę smutną chorobę bo mój synek ma podobno najbardziej widoczny objaw autyzmu - w wieku 19 miesięcy nadal sika w pieluszkę, co gorsze - po nocy pieluszka jest taka zasikana, że czasami się z niej wylewa. Boże , dobrze że tak szybko zareagowałem, boję się nawet pomyśleć co by było gdybym jeszcze zaczekał... Być może mój synek zaczałby jeszcze robić kupkę do pieluszki a to byłoby już nieodwracalnym symptomem schizofrenii autystycznej , jak powiedzieli mi lekarze. Zalecili mi smarowanie twarzy synka olejem silnikowym i powiedzieli ze za 2-3 miesiace objawy autyzmu ustąpią. trzymam za was kciuki!

dodany: 2013-12-03 15:51:33, przez: Tomek

Witam Panią serdecznie. Jestem logopedą terapeutką zajmującą się dziećmi z autyzmem, mamą 18 - miesięcznej dziewczynki. Najbardziej niepokojące, moim zdaniem, są problemy z karmieniem. Proszę zbadać córeczkę pod kątem integracji sensorycznej - bardzo często to jest główną przyczyną tego, że dziecko nie lubi pokarmów, które są ,,szorstkie", grudkowate itp. Być może córeczka ma wygórowany odruch wymiotny - należałoby to zbadać i odczulić tę sferę. Co do objawów autyzmu - bardzo dobrze, że jest kontakt wzrokowy z córeczką - proszę z tego korzystać w czasie codziennych kontaktów. W tym wieku dzieci bywają bardzo buntownicze - wyłączenie telewizora, nie takie ubranko mogą wzbudzić naprawdę ogromny płacz. Jeśli zaś chodzi o samą terapię. Proszę rozważnie i uważnie poczytać opinie dotyczące różnych metod - metoda krakowska jest w środowisku logopedycznym uważana za dość kontrowersyjną,

dodany: 2013-07-30 22:29:28, przez: Mama

Witam mamo Paulinki.Jestem rowniez mama,z tymze polrocznej Julci.Przegladam wlasnie internet w sprawie ewentualnych przyczyn kaszlu u dzieci.Temat niby nie zwiazany z autyzmem a jednak moze miec z nim cos wspolnego.Przeczytalam dzis artykul pani dr pediatry z wieloletnim stazem,ktora to opisywala przerozne choroby(wlaczajac autyzm) z jakimi przychodzily do niej matki z dziecmi.Otoz lekarka ta jako wstep do kazdego leczenia najpierw wykonywala kompleksowe odrobaczanie dzieci(bez potwierdzenia wystepowania robaczyc).Zaskakujacy jest fakt ze po tej czynnosci wiekszosc dzieci powracala zupelnie do zdrowia badz ich stan znacznie sie poprawial.Ja piszac to chcialabym tylko zwrocic pani uwage na problem pasozytow.W internecie jest mnostwo informacji na ten temat, niekiedy bardzo zaskakujacych. Prosze poczytac

dodany: 2013-07-20 13:34:57, przez: Joanna


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 800 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:

Inne porady w tematyce:

spektrum autyzmu:

Portal czasdzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

podaj prawidłowy e-mail
Zobacz co zyskujesz

Temat na Czasie

Pobierz bezpłatny Nowy Poradnik Rudolfa!

Pobierz bezpłatny Nowy Poradnik Rudolfa!

Święta Bożonarodzeniowe już za pasem, słychać powoli zza każdego rogu dzwonki zbliżających się sań..  

Dzieci mają głos!

Naturalnie!

Naturalnie!

Skończyła się większość świeżych owoców i warzyw, a wiatr i deszcz znów przeszkodziły w przyjemnym spacerze. Zima nie sprzyja zdrowiu, szczególnie dzieci, które mają niską odporność organizmu. Co wpływa...  

Nowinki

O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.

O wpływie opiekunów: nauczycieli, psychologów, trenerów na uczniów.

Nie masz wyboru. Jesteś modelem do naśladowania i wychowawcą moralnym, czy ci się to podoba czy nie.   
Jak rozpoznać autyzm?

Jak rozpoznać autyzm?

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju. Szacuje się, że cierpi na nie co 100 osoba. Łatwo więc wyliczyć, że w Warszawie żyje ok. 20 000 osób z autyzmem, a w całym kraju aż 380 000.  

Premiera na Czasie

Konkurs na Czasie!

Konkurs na ozdobę świąteczną

Konkurs na ozdobę świąteczną

Lubicie oryginalne i handmadowe ozdoby świąteczne? Koniecznie podzielcie się z nami swoją twórczością i weźcie udział w konkursie!  

W domu z dzieckiem

Super Mamy w Limango Domowa Akademia Disney uczy Świat dla dziewczynek Ozdoby na Boże Narodzenie

Sonda – Czas Dzieci

Co decyduje o wyborze przez Was szkoły językowej dla dziecka?
cena
lokalizacja
warunki lokalowe
rekomendacja znajomych
kompetencje kadry
dodatkowe meteriały dydaktyczne / dostęp do mediateki
metoda stosowana przez szkołę
inne


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2014