Zachowania autystyczne u 18 miesięcznej dziewczynki
Witam serdecznie, jestem załamaną mamą 1,5 rocznej Paulinki.
Chciałam przedstawić niepokojące zachowania mojej córki i prosić o radę co począć z faktem, że najprawdopodobniej moje dziecko ma zaburzenia ze spektrum autyzmu. Chociaż nie mamy jeszcze oficjalnej diagnozy, to na wizycie w Ośrodku Wczesnej Interwencji pani psycholog, poinformowała nas o podejrzeniu autyzmu. Mamy obserwować córkę i pojawić się na następnym spotkaniu dopiero za 4 tygodnie. Do wizyty u specjalisty w pierwszej kolejności skłoniły nas problemy z jedzeniem córki. Paulina nie chce jeść od kiedy skończyła 4 miesiące, przy jednym z karmień "na siłę"gdzieś około 5 miesiąca życia zwymiotowała i stało się to nawykiem, trwającym do dnia dzisiejszego. Dziecko nie gryzie, przed kawałkami jedzenia broni się odruchem wymiotnym, je papki, które często muszą być rozwodnione, bo zbyt gęsty posiłek, powoduje odruch wymiotny lub chlustające wymioty.
Przeszliśmy przez kilkumiesięczny etap karmienia na śpiąco, wypróbowaliśmy wszystkich metod, aby dziecko zjadło posiłek, niestety jedyną skuteczną metodą okazało się karmienie przed telewizorem. Mała została gruntownie przebadana i nie znaleziono przyczyny jadłowstrętu i wymiotów. Pomimo faktu, że głównym powodem wizyty u lekarza, były właśnie potworne problemy z jedzeniem, to już od jakiegoś czasu martwiły mnie również dziwne zachowania córki, na które wcześniej przymykałam oko. Po wstępnej diagnozie pani psycholog z OWI, zaczęłam się baczniej przyglądać Paulinie i jestem już praktycznie pewna, że podejrzenia psycholog są słuszne. To co najbardziej niepokojące w jej zachowaniu, to brak świadomej mowy, (gdy miała 11 miesięcy wypowiadała sylaby: mama, tata, baba, papa, dada, nana itp.) Mowa nie pojawiła się, a sylab wypowiadanych przez córkę ubywało z każdym dniem. Aktualnie zdarza mi się usłyszeć jak córka bardzo rzadko mówi; tata, mama, papa, łała, przy czym nigdy nie kieruje tego świadomie względem osób czy przedmiotów. Cała jej komunikacja opiera się na gardłowym dźwięku : khm, khm, od kilku dni piszczy. Oprócz braku mowy widzę szereg innych typowych dla autyzmu zachowań. Budowanie z klocków i innych przedmiotów wież lub układanie przedmiotów w szeregu, każda moja ingerencja w jej zabawę i próby zmian jej schematu kończy się płaczem Pauliny, bądź utratą zainteresowania zabawkami. Jeżeli już się z mną bawi to bardzo krótko i po chwili sama szuka sobie innego zajęcia. Zauważyłam też stereotypie ruchowe takie jak; kręcenie się w kółko i chodzenie na palcach (niezbyt częste), targanie uszek, kołysanie się, chodzenie z rączkami w górze i "trzepotanie" paluszkami (niezbyt często).
Często pokazuje jakieś przedmioty palcem wskazującym i wydaje charakterystyczne: khm,khm nie licząc na odpowiedź dorosłego na to co wskazuje. Na imię reaguje lub nie, zależy od sytuacji. Dobre zachowania również widzę i są to: całkiem dobry kontakt wzrokowy, naśladownictwo: papa (czasem wypowie na głos), posyła buziaka, lubi zabawy w "akuku" zakrywa sobie twarz dłońmi, daje cześć, przybija piątkę (ostatnio mniej), naśladuje moje ruchy w piosence"koła autobusu kręcą się", uderza w przedmioty lub w goły brzuszek na hasło "bambam" i puka w okno gdy mówię "pukpuk" reaguje na słowo hopsa (podskakuje), rzuca nam piłkę. Wcześniej udawała kotka, małpkę i krowę, teraz bardzo rzadko zamiauczy. Uwielbia oglądać książeczki i przynosi je do mnie, kładzie mi na kolanach lub sama siada na nich z książeczką pokazuje obrazki i czeka na moją odpowiedź, często na pytania gdzie jakiś przedmiot się znajduje, prawidłowo wskazuje (ale mam wrażenie, że zależy to od jej humoru, czasem za żadne skarby nic nie pokaże, innym razem wskaże o co zapytam) Ładnie bawi się układankami i coraz lepiej jej to wychodzi. Uwielbia kolorowanki i wskazuje w niej przedmioty. Rozumie daj (chociaż nie zawsze coś mi poda), nie, nie wolno, usiądź, stop, chodź do mamy (również nie zawsze reaguje), zamknij, schowaj, przynieś piłkę, książeczkę, kolorowankę, udaje że rozmawia prze telefon komórkowy i czasem sama podtyka mi telefon pod ucho, kieruje pilota w stronę telewizora, zakłada plastikowe kółeczka na ręce i chodzi jak z bransoletkami lub kładzie kubeczek jak czapkę na głowie, często bawi się także zabawkami zgodnie z ich użyciem, jeździ autkiem przytula misia na hasło moja, moja, puszcza bączka, czy ciągnie kotka na sznurku. Pokazuje palcem wskazującym lub całą ręką przedmiot, który chce, wyciąga ręce żeby ją wziąć. Często wskazuje palcem na rzeczy, które ją interesują i czeka na moją reakcję, tak jakby pokazywała popatrz. Gdy widzi coś interesującego w telewizji mówi ooo i spogląda na mnie. Zawsze gdy ja lub mąż wracamy po nieobecności do domu bardzo się cieszy i śmieje, często się do nas uśmiecha. Lubi się przytulać i zwykle tylko mnie daje buzi. Gdy ma ochotę wskazuje na naszych twarzach oczy, nos,uszy, próbuje nas czesać szczotką. Ufff, to nie takie proste, gdy człowiek próbuje sobie wszystko usystematyzować. Najważniejsze pytanie do Pani co dalej robić? Jestem załamana i przerażona. Nie chcę czekać 4 tygodni, do następnej wizyty w OWI, bo być może będzie diagnoza, albo i nie, tylko chciałabym działać już. Czytałam o metodzie krakowskiej i już chciałabym się stosować do wytycznych metody.
Pytanie co mam zrobić z nieszczęsnym telewizorem, bez niego córka nie zje posiłku, już próbowałam, ostatnio nie ruszyła jedzenia przez 20 godzin,wymiotowała żółcią, a i tak nie chciała zjeść bez telewizora. Jesteśmy w pułapce i nie wiem co z tym począć. Mieszkamy w Tychach, czy orientuje się Pani, gdzie mogę zorientować się czy jakiś terapeuta pracujący tą metodą zajmie się tak małym dzieckiem? Naprawdę powoli przestaje mi brakować łez i bardzo proszę o pomoc. Nie mogę pozwolić, by moja córka się mi "wymknęła z rąk", a widzę, że dzieje się coraz gorzej.
Pytanie przesłała Pani MAGDALENA

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
ma Pani rację nie wolno czekać ani jednego dnia!  Jest wystarczająco dużo danych,które wskazują na spektrum autyzmu.
Oto pomoce, które pozwolą Pani metodycznie poprowadzić zajęcia. Proszę także spojrzeć na stronę www.konferencje-logopedyczne.pl, są tam nazwiska logopedów z Tychów, którzy pracują metodą krakowską i z całą pewnością nie zostawią Pani bez pomocy.
1. Program słuchowy "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl (koniecznie w słuchawkach!)
2. A. Fabisiak-Majcher "Wyrazy sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com
3. A. Dębicka "Układanki lewopółkulowe)www.konferencje-logopedyczne.pl
4. J. Cieszyńska "Kocham czytać" - www.we.pl
Wszystko dokładnie opisałam w książce "Wczesna diagnoza i terapia autyzmu. Metoda krakowska"
Trzeba koniecznie spróbować coś zrobić z tym telewizorem. Proszę na razie wynieść go z domu, tak by Córeczka tego nie widziała. Gdyby znowu nie jadła przez 10 godzin, proszę spróbować włączyć w telewizji pokaz zdjęć (obraz musi być nieruchomy) dziecka i komentować - Paulinka je zupę, Paulinka idzie z mamą, Paulinka bawi się, tata pije kawę itp. Proszę wyłączyć wszystkie prawopółkulowe stymulacje (muzyka, dźwięki niejęzykowe), wyłączyć z diety biały cukier i gazowane napoje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska