Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak mowy u czterolatka

Witam.
Mój syn w maju skończy 4 lata. Mówi bardzo niewiele (może około 20 słów).
Pierwsze słowa pojawiły się dopiero w wieku 3 lat i 3 m-cy (nie, mama, chodź). Gaworzyć zaczął około 7 m-ca, przed ukończeniem 1,5 roku zamilkł, tzn.przestał używać głosu (miał etap mutyzmu - tak nazwała to Pani neurologopeda). Był diagnozowany przez psychologa i neurologopedę w kierunku autyzmu (wykluczono), miał badany słuch - w porządku. Poza brakiem mowy rozwija się prawidłowo - rozumienie mowy jak najbardziej zgodne z wiekiem, wykonuje bardziej złożone polecenia, wykazuje duże poczucie humoru, rozwój fizyczny przebiegał bez zakłóceń - wcześnie zaczął chodzić i wykonywać różne czynności fizyczne. Ma ograniczony kontakt z rówieśnikami (w rodzinie nie ma dzieci), chodził do przedszkola, ale ze względów zdrowotnych musieliśmy na dłuższy czas - zawiesić. Radził sobie w przedszkolu całkiem dobrze, bawił się z dziećmi, wykonywał polecenia i brał udział w zabawach zorganizowanych - choć wszystko to bez jednego słowa. Wypracował własny język podstawowych gestów. Syn wymawia pojedynczo wszystkie samogłoski i część spółgłosek:t,m,p,b,h,d,c,s,w,l,z (mniej lub bardziej poprawnie). Nowe słowa nie pojawiają się samoistnie, są wyłącznie efektem żmudnych ćwiczeń ze mną. Tworzymy sylaby z wymawianych głosek, a z czasem kolejne krótkie słowa. Tą metodą w ciągu miesiąca opanowaliśmy większość słów dźwiękonaśladowczych ( kolejne zwierzęta) i parę rzeczowników. Syn bardzo niechętnie podejmuje próby wypowiedzenia nowych głosek (skłonienie go do prób wypowiedzenia i później ćwiczenia literki L zajęło nam 2-tyg.)czy nawet łączenia znanych w sylaby, których jeszcze nie ćwiczył. Kiedy próbuje go nakłonić do powtórzenia czegoś nowego, opór z jego strony jest dosłownie odczuwalny. Ale jeśli już uda się opanować jakąś sylabę, to wtedy chętnie ją powtarza. Tworzy proste zdania z opanowanych słów (raczej równoważniki, gdyż mówi może 3 czasowniki). Zna literki odpowiadające większości wypowiadanych przez niego głosek. Potrafi odczytać parę sylab ( ma, ta, em, to). Może jest Pani w stanie podpowiedzieć jakieś ćwiczenia, czy sposób postępowania, by wspomóc go w nauce mowy? Może jakieś pomocne opracowania. Będę wdzięczna za każdą podpowiedź, gdyż czuję się całkiem bezsilna w tej sytuacji. Logopedzi, z którymi mieliśmy do czynienia twierdzą, że na ten moment tylko moja praca z synem może coś zmienić.
Natomiast ja obawiam się, że nadal mam za mało wytycznych, aby uzyskać wymierne efekty.

Pytanie przesłała Pani Iza
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Izo,
wielokrotnie powtarzam, że jeśli dziecko nie mówi do trzeciego roku życia, to znaczy że NIE ROZWIJA SIĘ PRAWIDŁOWO. To smutne, że "specjaliści" zostawili Panią bez pomocy. Podąża Pani słuszną drogą budując wyrazy z prostych sylab (sylaby otwarte czyli zakończone na samogłoskę są najłatwiejsze).


Oto pomoce, które pozwolą Pani metodycznie poprowadzić zajęcia. Proszę także spojrzeć na stronę www.konferencje-logopedyczne.pl, są tam nazwiska logopedów z całej Polski, którzy pracują metodą krakowską i z całą pewnością nie zostawią Pani bez omocy.

 

1. Program słuchowy E. Wianecka "Sylaby i rzeczowniki" -

www.arson.pl (koniecznie w słuchawkach!)
2. A. Fabisiak-Majcher "Wyrazy i zdania sylabowe" - 

www.wir-wydawnictwo.com
3. A. Bala "Stymulacja lewej i prawej półkuli mózgu"

www.arson.pl
4. A. Dębicka "Układanki lewopółkulowe"

www.konferencje-logopedyczne.pl
5. J. Cieszyńska "Kocham czytać" -

www.we.pl

 

 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć