Dziecko 5 lat z ZA i agresją
Witam!
Jestem mamą 5 latka Mam prośbę. Proszę o wskazówki jak postępować z dzieckiem u którego stwierdzono Zespół Aspergera. Jeszcze bez orzeczenia.
Jest agresywny bawi się z tatą np. Uderza w głowę, szczypie, kopie (mnie również), uderza paletkami gdzie popadnie i nie jesteśmy w stanie wytłumaczyć, że tak nie wolno, że to boli. Ponieważ jest to bardzo często powtarzane przez naszego syna - atmosfera w domu jest bardzo napięta i nerwowa. Ja obawiam się reakcji męża po utracie cierpliwości - jest
"źle" dlatego bardzo proszę o radę.
Z góry bardzo dziękuję.
Pytanie przesłała Pani AGNIESZKA

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Po pierwsze trzeba sprawdzić, czy agresywne zachowanie dziecka spowodowane jest zespołem Aspergera, czy też ma inne podłoże - np. w postaci jakiegoś współwystępującego zaburzenia lub z powodu błędów wychowawczych rodziców. Muszę przyznać, że 5 r.ż. to dość wcześnie jak na jednoznaczną diagnozę występowania zespołu Aspergera. Obawiam się, że bez profesjonalnej pomocy nie dadzą sobie Państwo sami rady. Proszę koniecznie skorzystać z terapii dla dziecka, a samemu (oboje rodzice) bezwzględnie udać się na warsztaty dla rodziców. Byłoby najlepiej, gdyby cała rodzina znalazła się pod opieką osób, specjalizujących się w terapii dzieci ze spektrum autyzmu oraz udzielaniu wsparcia ich rodzinom. Przypadkowy psycholog, nie pracujący na co dzień z małymi dziećmi, których rozwój przebiega nietypowo, może nie umieć pomóc właściwie.
Serdecznie życzę powodzenia
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk